perjantai 22. elokuuta 2008

Nimi ja kaste = A name and the baptism













Kun Johannes kastoi ihmisiä parannuksen kasteella Jordanilla, hänen ei kerrota käyttäneen mitään sanallista kaavaa eikä kastaneen ihmisiä erityisesti kenenkään nimeen. Hänen kastamistavasta kerrotaan vain lyhyesti: " ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, KUN HE TUNNUSTIVAT SYNTINSÄ" (Matt. 3: 6). 

When John was baptizing people with the baptism of repentance in Jordan he didn't use any pattern in words or he didn't baptize them with anyone's name. The only thing we know about his manner of the baptism is that he baptized people "in Jordan", when they "WERE... CONFESSING THEIR SINS! (Matthew 3: 6). 

Syntien tunnustaminen ja parannuksen tekeminen olivat siis alunperin kasteen tarkoitus! Tämän periaatteen vahvistivat myös apostolit myöhemmin. Viitatessaan Nooan perheen pelastumiseen "veden kautta" Pietari kirjoittaa seuraavasti: "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan HYVÄN OMANTUNNON PYYTÄMISTÄ JUMALALTA - JEESUKSEN KRISTUKSEN YLÖSNOUSEMUKSEN KAUTTA" (1. Piet. 3: 21). Myös Paavali opettaa kasteen merkitsevän kuolemista synnille ja heräämistä vaeltamaan uudessa muuttuneessa elämässä (Room. 6: 4; Kol. 2: 12). 

The confessing of the sins and the repentance was the original aim of the baptism! This principle was confirmed later by the apostles too. When indicating to the rescue of Noah's family Peter writes like this: "The like figure where unto even baptism doth also now save us not THE PUTTING AWAY OF A GOOD CONSCIENCE TOWARD GOD BY THE RESURRECTION OF JESUS CHRIST" (1. Peter 3: 21). Also Paul teaches that the baptism means to die to sin and to awake to walk in the new and changed life (Romans 6: 4; Col. 2: 12). 

Syntien tunnustaminen ei taida kuulostaa kovin houkuttelevalta. Mahdollisesti niin ovat ajatelleet ne kirkkoisät tms., jotka ovat menneet tekemään kasteesta portin kirkkoon/seurakuntayhteyteen. He ovat hukuttaneet uudestisyntymisajatuksen meren syvyyteen. He ovat synnyttäneet nimen antamisella eli ristimisellä ja kirkolliskokousten hioman kastekaavan ja -käytännön avulla yhden kirkon tärkeimmistä sakramenteista. Siinä prosessissa "nimi" on noussut arvoon arvaamattomaan! Niinpä nyt voidaan kiistellä siitä, tuleeko kaste suorittaa Jeesuksen käskystä eli Jeesuksen nimeen (eis to onoma) vai Jeesuksen nimessä siis ristien kastettava ikään kuin "Jeesukselaiseksi" (epi too onoma). 

The confession of the sins doesn't sound very tempting. Possibly also the church fathers thought like this or those who have made the baptism to be the gate of the church. They have drowned the whole idea of the rebirth to the bottom of the sea. They have created one of the most important sacrament of the church by christening (giving a name) and by using the pattern of the baptism done by the ecumenical meetings. In this process "the name" have risen to the highest value! And now we can argue whether to baptize because Jesus had said so (eis to onoma) or to baptize in the name of Jesus (epi too onoma). 

Matt. 28: 19 on noussut kaikkein keskeisimmäksi Raamatun jakeeksi kastekaavan suhteen. Maalaisjärjellä ajateltuna se on kuitenkin selvässä ristiriidassa apostolisen kastekäytännön kanssa (Ap.t. 2: 38; 10: 48; 19: 5; Room. 6: 3; Gal. 3: 27). Vain Jumala korkeudessa tietää, mikä on totuus Matteuksen kastekäskyn kohdalla! Hirvittävä tuomio odottaa niitä, jotka ovat mahdollisesti menneet sormeilemaan tätäkin tekstiä! 

Matthew 28: 19 is the most important verse in the Bible concerning the pattern of the baptism. However it is in contradiction to the apostolic practice of the baptism (Acts 2: 38; 10: 48; 19: 5; Rom. 6: 3; Gal. 3: 27). Only God knows what is the truth concerning the verses in Matthew 28: 19, 20! An awful judgment is waiting for them who possibly have changed those verses! 

Merkillepantavaa kasteen kohdalla on: henkilökohtaisen uskon ja uudestisyntymisen merkistä on tehty USKONTOJEN JA KIRKKOJEN SISÄÄNOTTOPORTTI. Kastekaavasta on tullut pääasia kasteen merkityksen kustannuksella. 

The significant thing is: the sign of the personal belief and the personal rebirth has been changed to THE GATE OF THE CHURCHES. The pattern of the baptism is now the main thing at the cost of the meaning of the baptism.





Ei kommentteja: