keskiviikko 13. elokuuta 2008

Hra Saatana = Mr. Satan





Jumala oli antanut Moosekselle palavan pensaan luona vastauksen hänen kysymykseensä, kenen nimissä hän voi esittäytyä israelilaisille heidän johtajanaan. Mooses tunsi kuitenkin arkuutta suuren tehtävän edessä ja mietti kysymystä, entä sitten elleivät israelilaiset uskokaan häntä. Jumala halusi rohkaista Moosesta tässä epäilyn vaiheessa ja kehoitti ja opetti häntä käyttämään sauvaansa, kättänsä ja Niilin vettä ihmeiden tekemiseen (2. Moos. 4:1- 9). Vaikka Mooses onnistui Jumalan opastuksella muuttamaan sauvansa käärmeeksi ja käärmeen takaisin sauvaksi, kätensä spitaalin valkoiseksi ja takaisin terveeksi sekä Niilin veden vereksi, hän vaikeroi yhä edelleen tarjotun tehtävän edessä ja vetosi kankeaan puhetaitoonsa saadakseen Jumalan lähettämään Israelin johtajaksi kenet tahansa muun kuin hänet. Tässä vaiheessa "Herran" kerrotaan vihastuneen Moosekseen ja vedonneen Aaroniin, Mooseksen veljeen, joka oli puhetaitoinen mies (2. Moos. 4: 10 - 17). 

God had answered Moses near the burning bush in what name he was allowed to introduce himself to the Israelis as their leader. Moses felt timid himself when thinking the great mission and was asking himself, what will happen then, if the Israelis don't believe him. God encouraged Moses by telling and teaching him to use his stick, his hand and the water of the Nile for to make miracles (Ex. 4: 1 - 9). Moses succeeded after God's advise to change his own staff to a serpent and a serpent back to his staff, to make his own hand leprous as snow and back again to normal flesh and to change Nile's water to blood by pouring it on the dry land. But Moses was still hesitating before the big task God has called him to. Moses felt his mode of expression poor and asked God to elect someone else to the task. At this stage it's told us that the anger of "the Lord" was kindled against Moses, and he gave Aaron to be his companion (Ex. 4: 10 - 17). 

Tämän jälkeen Mooseksen vastustelu lakkasi ja hän pyysi Jetrolta vapautusta lammasten paimentamisesta ja lupaa lähteä perheensä kanssa sukunsa luo Egyptiin. Matkaan lähtivät Mooseksen lisäksi vaimo Sippora ja heidän kaksi poikaansa. Matkan varrella yöpaikassa tapahtui sitten jotakin, jota minun on vaikea uskoa Jumalan tekemisiksi. Raamatussa kerrotaan, että "matkan varrella yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi hänen (Mooseksen) kimppuun ja tahtoi surmata hänet" (2. Moos. 4: 24). Tekstin mukaan uhkaavasta tilanteesta selvittiin, kun Sippora suoritti ympärileikkauksen toiselle pojalleen ja kosketti poikansa esinahalla Moosesta (2. Moos. 4: 25).

After this Moses stopped to resist and he asked Jetro to let him go to Egypt with his wife and two sons. But on the way to Egypt in an inn it came to pass something I have difficulties to accept and to believe as God's deeds. It's told us in the Bible that "the Lord met him, and sought to kill him" (Ex. 4: 24). When Zipporah took a sharp stone and cut off the foreskin of her son and cast it at Moses' feet, the conflict was over (Ex. 4: 25). 

Tekstiyhteys ei anna tarkempaa selitystä asialle. Ymmärrän, että ympärileikkaus oli säädetty Jumalan Aabrahamin kanssa tekemän liiton merkiksi, ja se kuvasi Jumalalle omistautumista. Saattoi olla niin, että Mooseksen ja Sipporan toista poikaa ei ollut vielä ympärileikattu (teksti puhuu vain yhdestä pojasta). Ympärileikkaus oli heprealaisille varmaan hyvin tärkeä merkki Aabrahamin jälkeläisyydestä. Ja kansan tulevan johtajan oli syytä olla kansan silmissä kelvollinen Aabrahamin suvun jäsen myös ympärileikkauksen suhteen eikä varmaan hänen lapsensakaan saaneet olla ristiriidassa tuon perinnäistavan kanssa. Ymmärrän sen, että ympärileikkauksella oli suuri merkitys, koska se oli asetettu liiton merkiksi, mutta sitä en jaksa ymmärtää enkä uskoa, että Jumala olisi käynyt Mooseksen kimppuun surmatakseen hänet, varsinkaan kun hän oli juuri päässyt sanomasta Moosekselle: "Mene takaisin Egyptiin, sillä kaikki ne ovat kuolleet, jotka väijyivät sinun henkeäsi" (2. Moos. 4: 19). 

We can't find any deeper explanation of this conflict in the text. I can understand that the circumcision was the mark of the government God made with Abraham, and it was a symbol of devotion to God. Perhaps the other son of Moses was not yet circumcised ( it's told only about one son). I think the circumcision was for the Heprews a very important mark meaning the decendance of Abraham. The most significant thing with their new leader was that he had to be regarded as a proper member of the strain also in the respect of the circumcision, and not even his children were allowed to be in contradiction to this tradition. I can understand that the circumcision was very important. But I can't understand and believe that it was God, who attacked Moses for the purpose to kill him. It's just impossible for me to believe it, because God had scarcely uttered to Moses: "Go, return into Egypt: for all the men are dead which sought thy life" (Ex. 4: 19). 

Mooses oli juuri vaikeroinut suuren tehtävän edessä ja epäröinyt vastaanottaa Jumalan kutsua, ja Jumala oli rohkaissut häntä ottamaan tarjotun tehtävän vastaan. Kun Mooses sitten oli ottanut ensimmäiset askeleet Egyptiä kohti, olisiko Jumala voinut käydä hänen kimppuunsa? Minun on vaikea ellei mahdotonta uskoa sitä todeksi! 

Moses had been moaning before the great mission and he had hesitated whether to accept God's calling. And God had encouraged him to accept it really. When Moses had already taken his firts steps towards Egypt, how could it be possible that God then would have attacked him? It's very difficult and even impossible for me to belive that! 

Sen sijaan oman elämän kokemuksen pohjalta ymmärrän, että Jumalan vastustaja, Saatana, ei varmaan ollut innostunut ajatuksesta, että israelilaiset vietäisiin pois Egyptistä. Siellähän he olivat päässeet syventymään hänen ympärillään pyörivän epäjumalanpalvelusjärjestelmän saloihin. Ajatuskin siitä, että Jumala veisi Israelin kansan Mooseksen johdolla pois hänen valheiden ja petoksen"orjuuden pesästä"ja opettaisi heille 400 orjuusvuoden aikana unohtuneet totuuden periaatteet uudelleen, ei varmastikaan miellyttänyt Paholaista. Saatana on ollut valehtelija ja murhaaja alusta asti, ja siksi pidän ainoana mahdollisena tulkintana tässä tapauksessa sitä, että hra Saatana kävi Mooseksen kimppuun surmatakseen hänet. Mutta Sipporan nopea toiminta liiton periaatteiden mukaisesti toi avun liiton Jumalalta.

Instead of that I can understand on the basis of my own experiences in this life, that God's opponent, Satan, was not interested in thinking that God had called Moses for to lead the Israelis from Egypt. Specially there, in Egypt, they had their possibility to get deep into the secrets of the idol service system Satan had built around himself. The Devil did not like to think, that God had called Moses to lead the Israelis "out of the house of bondage" filled with his lies and deceptions, and to teach them again the principles of God's truth, which they had forgotten during their 400 years' slavery in Egypt. Because Mr. Satan had been a liar and a murderer from the very beginning, I regard him as the only one, who was willing to attack Moses and who wanted to kill him. But God of the government came to help and to save him after Zipporah's rapid action when following the princibles of the government.






Ei kommentteja: