perjantai 22. elokuuta 2008

Jeesuksen malli = The patten of Jesus





"Isä" on Jeesuksen runsaimmin käyttämä nimi/sana hänen puhuessaan Jumalasta. Yksistään Matteuksen evankeliumissa Isä-sana löytyy yli 30 kertaa Jeesuksen käyttämänä. 

"Father" is the name Jesus used when he was speaking about God. Only in the gospel of Matthew the word "Father" can be found more than 30 times by Jesus. 

Matteus on kirjannut talteen myös rukouskaavan, jonka Jeesus antoi opetuslapsille neuvoessaan heitä välttämään pakanain esimerkkiä; ulkokultaista ja näytöksenomaista rukoustapaa ja mantramaista sanojen hokemista. Jeesuksen neuvo kuuluu seuraavasti: "Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle. Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan. Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan" (Matt. 6: 6 - 8). 

Matthew has also written a model of a prayer, which Jesus gave to his disciples when teaching them to avoid an example of the pagans: a hypocritical way of praying and vain repetitions. Jesus gave us an advice: "But thou, when thou prayest, enter into thy closet, and when thou hast shut thy door, pray to thy Father which is in secret; and thy Father which seeth in secret shall reward thee openly. But when ye pray, use not vain repetitions, as the heathen do; for they think that they shall be heard for their much speaking. Be not ye therefore like unto them: for your Father knoweth what things ye have need of, before ye ask him" (Matthew 6: 6 - 8). 

Tämän yleisohjeistuksen jälkeen Jeesus opetti meille kaikille tutun Isä meidän -rukouksen (Matt. 6: 9 - 13). Tässä rukouksessa Jeesus kutsui Jumalaa ainoastaan nimellä "Isä", ja koko rukouksessa tuo nimi esiintyy vain yhden kerran. Rukouksessa esitetyistä kolmesta toivomuksesta ensimmäinen koskee Jumalan/Isän nimeä. 

After this common advice Jesus gave his patten of a prayer (Matthew 6: 9 - 13). In this prayer Jesus called God only by the name "Father", and that name appears only once in the whole prayer. The first wish in the prayer concerns God's/Father's name. 

"Pyhitetty olkoon sinun nimesi" ei anna mitään viitettä siitä, mistä nimestä on kyse. "Isä meidän" eli "meidän Isämme" ei varsinaisesti kuulosta erisnimeltä, mutta sen Jeesus kuitenkin antaa seuraajilleen Jumalan puhuttelusanaksi. Mitä kaikkea sisältyykää toivomukseen "pyhitetty olkoon sinun nimesi”? 

"Hallowed be thy name" doesn't give any reference, what name he refers to. "Our Father" is no proper noun, but it's the name Jesus gave for us to use when we are speaking to God. What kind of thoughts may include to the wish "hallowed be thy name”? 

"Tulkoon sinun valtakuntasi" ja "tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa" ovat Jumalan lasten toivomuksia, jotka saavat lopullisen ja täydellisen toteutuksen vasta, kun Saatanan hirmuhallinto loppuu. Vasta silloinko meille selviää myös Jumalan/Isän pyhä nimi? 

"Thy kingdom come" and "Thy will be done in earth" are the wishes of God's children, which shall be fulfilled totally not until Satan's reign of terror will cease. Is it not until then we shall know God's/Father's holy name? 

Mielenkiintoista on todeta, ettei Jeesus päättänyt "mallirukoustaan" minkäänlaisella vetoomuksella ("sillä sinun on valtakunta..." on lisätty rukoukseen jälkeenpäin) tai loppuhokemalla (niin kuin "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" on lisätty jälkeenpäin Herran siunaukseen - 4. Moos 6: 24 - 27). 

It's very interesting to notice that Jesus didn't end his pattern of prayer with any appeal ("for thine is the kingdom..." has been added afterwards) or with any ending words ("In the name of the Father, the Son and the Holy Ghost "which has been added afterwards to the Lord's Prayer - Num. 6: 24 - 27).

Hyvin yleinen tapa päättää vapaamuotoinen rukous on "Jeesuksen nimessä, amen". Tämä tapa lienee saanut alkunsa Jeesuksen sanoista: "Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen" (Joh. 14: 14). Rukouksen kuulluksi tuleminen ei kuitenkaan esty, vaikka tällaisiakaan loppusanoja ei käytettäisi, sillä Jeesus on vakuuttanut "Ja kaiken, mitä te anotte rukouksessa, USKOEN, te saatte" (Matt. 21: 22). 

Usually we 'll end our prayer with the words "in Jesus' name, amen". Maybe this manner has got it's beginning from Jesus' words: "If ye shall ask any thing in my name, I will do it" (John 14: 14). Even without those ending words God shall hear our prayers, for Jesus has insured us "And all things, whatsoever ye shall ask in prayer, believing, ye shall receive" (Matthew 21: 22). 

Ennustaessaan Jeesusken syntymän, Jesaja käytti sanoja "lapsi" ja "poika" ja antaa samalla hänelle nimen "Iankaikkinen Isä" (Jes. 9: 5). Joten rukoillessamme Jeesuksen opettaman mallin mukaan ja kutsuessamme Jumalaa "Isäksemme", rukouksemme tulee varmuudella kuulluksi (Matt. 6: 9 - 13; Luuk. 11: 2 - 4). 

When Isaiah gave a prophesy of the birth of Jesus he used the words "child" and "son" and at the same time he gave him a name "the Everlasting Father" (Isa. 9: 5). When we are praying as Jesus taught us and calling God "our Father",  our prayer will surely be heard (Matthew. 6: 9 - 13; Luke 11: 2 - 4)




.

1 kommentti:

helinajokinen kirjoitti...

Kirjoittaessani tätä tekstiä vuonna 2008 olin vasta hyvin alussa etsiessäni vastausta kolminaisuuden ja ykseyden väliseen ristiriitaan. Siksi näissä Thinking-blogin kirjoituksissa saattaa esiintyä erilaisia ajatuksia kuin myöhemmissä blogeissani. Joh. 10: 30 on hepreaksi "isä ja minä me yksi" ja arameaksi "isä ja minä me yksi". Mitä kaikkea tuohon henkiolentojen yhteyteen sisältyykään! Voiko ihminen edes kuvitella!