Puhuessaan opetuslapsilleen maailmanlopun enteistä Jeesus varoitti heitä moneen kertaan eksytyksistä (Matt. 24: 4, 5, 11, 24). Eksytykset kohtaavat siis uskonnollista maailmaa/Jumalaan uskovia eikä sekulaaria maailmaa/ Jumalan kieltäjiä. Eksytykset ovat siis seurakunnan sisällä eikä sen ulkopuolella!
When Jesus spoke to his disciples about the signs of the end of the world he did warn them of those who'll come to deceive them (Matthew 24: 4, 5, 11, 24). A religious world is to be deceived and those who want to follow God not the secular world and those who are against him.
Deceiving things are inside the church not outside of it!
Apostoli Johannes toteaa ensimmäisen kirjeensä toisessa luvussa (jae 26):" Tämän minä olen kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät." Mitä Johannes oli siis kirjoittanut edellä?
Analysoidessamme toista (2.) lukua, huomaamme, että Johannes kirjoittaa seuraavaa (ennen kyseistä jaetta):
1. Johannes korostaa sovitusta ja syntien anteeksiantoa Jeesuksessa Kristuksessa
2. Sanoo Jeesuksen käskyjen noudattamisen olevan todellisten seuraajiensa tuntomerkki
3. Varoittaa maailman rakkaudesta ja Antikristuksesta
John writes in his first letter (2: 26)"These things have I written unto you concerning them that seduce you." What did John write before this verse?
When we analyze the second chapter, we'll find the following themes:
1. John emphasizes salvation and forgiveness in Jesus Christ
2. John says that to follow the commandments of Jesus is the sign of his true followers
3. John gives a warning about love of the world and about Antichrist.
1. Täydellisellä ja kuuliaisella elämällään Jeesus hankki itselleen voiton kuoleman vallasta, ja siksi Kuoleman Ruhtinas ei voinut pitää häntä haudan vankina. Ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus nousi taivaaseen, jossa hän (ikään kuin) toimii ylipappinamme. Jeesuksen nimeen ja ansioihin vetoamalla syntinen ihminen SAA ANTEEKSIANNON JUMALALTA (Huom! Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman ITSENSÄ kanssa - 2. Kor. 5: 19).
Ei siis tarvita mitään maallisia ja inhimillisä välikappaleita tai ihmisen "hyviä tekoja", ainoastaan nöyrää ja katuvaa mieltä sekä luottamusta ja uskoa Jumalaan/Jeesukseen.
1. Jesus did win the death through his perfect and obedient life, and therefore the Prince of Death couldn't keep him as a prisoner. After his resurrection Jesus did ascend into heaven, where he is now (as if) our High Priest. When appealing to the name and the victory of Jesus a sinner GETS FORGIVENESS FROMGOD(Attention! God was in Christ reconciling the world unto himself - 2. Cor. 5: 19).
We don't need any earthly or human mediators or human "good deeds", we need only humble and repentant mind and confidence and faith in God/Jesus.
2. Jeesus jakoi Siinailla annetut kymmenen käskyä kahdeksi käskysanaksi: A. Rakasta Jumalaa yli kaiken ja B. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi (Matt. 22: 36 - 40). Tämä jako oli jo entuudestaan tuttu ajatus juutalaisille, koska kymmenen käskyä oli alunperinkin jaettu kahteen kivitauluun, siten että Jumala-suhteeseen liittyvät käskyt (neljä) olivat ensimmäisessä kivitaulussa, ja lähimmäisiin liittyvät käskyt (kuusi) olivat toisessa (2.). Sen sijaan Jeesuksen antamassa esimerkissä käskyjen pitämisessä oli todellinen mullistus ja uutuus. Kehoittamalla opetuslapsiaan seuraamaan antamaansa esimerkkiä Jumalan palvelemisessa ja lähimmäisen rakastamisessa, Jeesus ei kumonnut ainoatakaan käskyä kymmenestä eikä hän myöskään antanut mitään uutta käskyä (Joh. 13: 34, 35).
Jeesus halusi alleviivata sitä tosiasiaa, että Jumalan kymmenen käskyn periaate on RAKKAUS!
2. Jesus divided the ten commandments, which were given on Sinai, into two part: A. Love your God more than anything else and B. Love your neighbor like yourself (Matthew 22: 36 - 40). These two ideas were well-known already by the Jews, because the ten commandments were written on two tables from the beginning; the (four) commandments concerning God were on the first table, and the (six) commandments concerning neighbors were on the second table. But the way how Jesus taught to keep the commandments was new and different. But Jesus did not delete any commandment and he did not give any new commandment (John 13: 34, 35).
Jesus did emphasize the fact, that the principle of the commandments is LOVE!
3. Maailman tapojen matkiminen on ollut Jumalan lapsille syntiinlankeemuksesta lähtien suurin ansa.
Antikristus sekoittaa maailman/pakanuuden tapoja kristillisyyteen! Antikristus sotkee rakkauden käsitteen!
3. The biggest trap for God's children has been even from the fall to imitate the habits of the world.
Antichrist is mixing the habits of the world/the paganism into the Christianity!
Antichrist is spoiling love!
Jumalan lasten muodostaman yhteisön eli seurakunnan vaiheita voi seurata Ilmestyskirjasta seitsemän seurakunnan saamista varoituksista, nuhteista ja kiitoksista (Ilm. 2: 1 -3: 22). Vaikka lähes kaikki seitsemän seurakuntaa saavat Jumalalta melkein yksinomaan nuhteita ja varoituksia, minua rohkaisee se ajatus, että tämä kaikki on kirjoitettu etukäteen profetiana; Jumala on siis nähnyt kaiken alusta käsin!
We can follow the history of God's children through the warnings, the admonitions and the thanks to the seven churches in John's Revelation (Rev. 2: 1 - 3: 22). Almost every church got warnings and admonitions from God, but I'm encouraged for the fact that this prophecy was written before it happened; God did see everything beforehand!
Jumala nuhtelee Efeson seurakuntaa siitä, että se on hylännyt "ensimmäisen rakkautensa"(Ilm. 2: 1 - 7). Hyvin pian Jumalan lapset siis unohtivat Jeesuksen antaman ensimmäisen käskyn: Rakasta Jumalaa yli kaiken. Tämän rakkaudettomuuden seuraukset näkyvät vieläkin siinä, että ensimmäisen kivitaulun neljästä käskystä toinen (2.) on poistettu katekismuksesta kokonaan (vrt . 2. Moos. 20: 4 - 6).
God admonished the church of Ephesus, because they had left their "first love" (Rev. 2: 1 - 7). God's children did forget very soon the first commandment Jesus gave them: Love God more than anything else. We can see the consequences of this loveless choice; for the second commandment (Ex. 20: 4 - 6) is totally lacking from the catechism.
Smyrnan seurakunta ei saa Jumalalta lainkaan nuhteita vaan ainoastaan rohkaisua, sillä se oli vainojen kohteena ja suuressa ahdistuksessa (Ilm. 2: 8 - 11).
The church of Smyrna did not get any admonitions from God but only encouragements, for it was an object of the persecutions and in great troubles (Rev. 2: 8 - 11).
Pergamon seurakunnalle Jumala pudottelee kovia totuuksia (Ilm. 2: 12 - 17):"Minä tiedän, missä sinä asut: siellä missä Saatanan valatistuin on..." Pergamon seurakunta ajoittuu juuri niihin vuosiin, jolloin toisen (2.) käskyn poistaneet ja unohtaneet vallankäyttäjät alkoivat sorvata "jumalankuvaa" eli kolminaisuusoppia.
God did give hard truths to the church of Pergamos (Rev. 2: 12 - 17): "I know where you live: where Satan's seat is..." The time of the church of Pergamos is the same time, when the leaders who deleted the second commandment started to create the trinity and make God's image.
Tyatiran seurakunta saa Jumalata nuhteita Isebelin suvaitsemisesta (Ilm. 2: 18 - 29). Kolminaisuusopin leviäminen kristikuntaan levitti myös Iisebelin villityksen mukanaan!
God gave an admonition to the church of Thyatira, because it suffered the woman Jezebel (Rev. 2: 18 - 29). The spreading of the trinity into the whole Christianity did spread also the craze of Jezebel.
Sardeksen seurakunta oli haudan partaalla ja kamppaili jo kuoleman kanssa (Ilm. 3: 1 - 6). Kolminaisuusopilla hapatetulla kristillisyydellä oli vielä armon aika, ja Jumala kutsui sitä parannuksen tekoon.
The church of Sardes was almost to die (Rev. 3: 1 - 6). The Christianity mixed up with the trinity did still have a time of mercy; God was calling it to turn from the paganism.
Filadelfian seurakunnan aika oli herätyksen ja parannuksen aikaan. Siksi Jumala ei antanut sille mitään nuhteita (Ilm. 3: 7 - 13). Oli toivoa paremmasta.
The time of Philadelphia was a time of awakening and reformation. Therefore God didn't give any admonition to it (Rev. 3: 7 - 13). There was hope for the better times.
Mutta Laodikean seurakunta tuottaa täydellisen pettymyksen, ja Jumala uhkaa oksentaa sen suustaan ulos, ellei parannusta tapahdu (Ilm. 3: 14 - 22). Pienenä toivon kipinänä Laodikean seurakunnan ajassa ovat ne yksilöt, jotka avaavat ovensa Uskolliselle ja Totiselle Todistajalle.
But the church of Laodicea is a total frustration, and God threatens to vomit it out, if they don't turn from their ways (Rev. 3: 14 - 22). But there is a little spark of hope even in Laodicea; those individuals who will open for the Faithful and True Witness.
"Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Heki seurakunnille sanoo" (Ilm. 3: 22).
"He that hath an ear, let him hear what the Spirit saith unto the churches" (Rev. 3: 22).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti