John writes in his gospel: "No man hath seen God at any time; the only begotten Son, which is in the bosom of the Father, he hath declared him" (John 1: 18).
Tämän ylläolevan tekstin mukaan ei siis edes Jaakob saanut nähdä Jumalaa painiessaan Jabbok-virralla taivaallisen olennon kanssa. Jaakobin todistus omasta kokemuksestaan sisältää siis hyperbolaa, kun hän toteaa:"minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut" (1. Moos. 32: 30).
According to the text above not even Jacob did see God, when he fought with a heavenly angel by Jabboc. There must be some hyperbola in Jacob's words, when he said: "I have seen God face to face, and my life is preserved" (Gen. 32: 30).
Mutta tulisiko meidän uskoa tässä asiassa Johannesta vai Jaakobia/Israelia? Ehkä on parasta katsoa muutama teksti lisää! Ennen kuolemaansa Mooses muistutti Israelin kansaa: "Sillä ..., sinun Jumalasi, on kuluttava tuli, kiivas Jumala" (5. Moos. 4: 24) ja Heprealaiskirjeen kirjoittaja toistaa saman asian: "sillä meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli" (Hepr. 12: 29) samoin tekee myös psalmista: "Tuli käy hänen edellänsä ja polttaa hänen vihollisensa yltympäri" (Ps. 97: 3).
But should we believe in John or Jacob in this issue? May be we have better to read some more texts! Before his death Moses reminded the Israelis:" For ... thy God is a consuming fire, even a jealous God" (Deut. 4: 24) and the writer of the Hebrews repeated the same thing:"For our God is a consuming fire" (Hebrew 12: 29) likewise also a psalmist:"A fire goeth before him, and burneth up his enemies round about" (Psalm 97: 3).
Näiden tekstien pohjalta voimme ymmärtää, että kuolevainen ihminen ei kestä katsoa Pyhän Jumalan kirkkautta. Mutta se tulee mahdolliseksi, kun "me muutumme" ja "kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen" (1. Kor. 15: 51 - 55). Mooses sai katsella Jumalaa ainoastaan takaapäin (2. Moos. 33: 18, 20), ja Elia sai kokea Jumalan olevan hiljaisessa tuulen hyminässä (1. Kun. 19: 11, 12).
On the bases of these texts we can understand that a mortal human being can't stand to look at the glory of Holy God. But it will be possible after wards when "we shall... be changed" and when "this corruptible shall have put on incorruptible and this mortal shall have put in immortal" (1. Cor. 15: 51 - 55). Moses was allowed to look at God's back (Ex. 33: 18, 20), and Elijah experienced God in a still small voice (1. Kings 19: 11, 12).
Kaikkina aikoina ihmiskunnan historiassa Jumala on ilmoittanut itsensä Pojassa, joka on Johanneksen sanoja käyttäkseni "Isän helmassa" (Joh. 1: 18). Johanneksen (samoin kuin Jumalankin) on käytettävä inhimillistä kieltä puhuessaan suurista ja käsittämättömistäkin asioista. Meidän on todella hyvä muistaa tässä yhteydessä, että Jumala on Henki (Joh. 4: 24), joka hallitsee koko maailmankaikkeutta. Siksi pidän täysin mahdottomana, että voisimme jotenkin määritellä sen, mikä on "Isän helma"! On siis parasta ohittaa se seikka ja jäädä odottamaan ikuisuutta, joka tuo vastauksen kenties tähänkin kysymykseen. Tässä ajassa on parasta tyytyä ajattelemaan, että Poika on Isässä ja Isä on Pojassa (Joh. 17: 21). Vain tämän kaltainen Poika voi ilmoittaa Isän!
In every time during the human history God has came forward in the Son, who is "in the bosom of the Father, like John said (John 1: 18). John had to use human language (as well as God) even when telling about huge and incomprehensible things. Now we have to remember that God is a Spirit (John 4: 24), who rules the whole university. Therefore it's totally impossible for us to define "the bosom of the Father"! It's better to forget it and wait for the eternity, which may give the answers also to that question. Now and here on the earth we must content ourselves to think, that the Son is in the Father and the Father is in the Son (John 17: 21). Only such a Son can declare his Father!
Poika on ainoa, joka on voinut ilmoittaa Isän mille aikakaudelle hyvänsä! Niinpä se Jumala, joka ilmestyi Moosekselle palavassa pensaassa ja sanoi tuntomerkikseen sanat "Minä olen"(2. Moos. 3: 14), oli Poika. Kaikki jumalallinen voima, joka ilmeni Israelin korpivaelluksen aikana (esim. tuli - 5. Moos. 4: 36, pilvenpatsas ja tulenpatsas - 2. Moos. 13: 22, vettä vuotava kallio - 1. Kor. 10: 4) oli Pojan läsnäoloa Israelin suojelijana, samoin kuin kaikki ilmestysmajan kalusteet ja seremoniat kertoivat symbolisesti yksinomaan Jumalan pelastusteosta Kristuksessa.
The Son is the only one, who has declared the Father in any time! So the Son was that God who appeared to Moses in the burning bush and informed that his code is "I am"(Ex. 3: 14). His divine presence appeared in every powerful incident in the wilderness (for example: fire - Deut. 4: 36, the pillar of cloud by day and the pillar of fire by night - Ex. 13: 22, the rock, which gave water - 1. Cor. 10: 4), and the symbols of the furniture and the ceremonies of the tabernacle told about the salvation, which God fulfilled in Christ.
Opetuksissaan Jeesus toisti hyvin usein sanoja "minä olen" (Joh. 4: 26; 6: 33, 35, 48, 51; 8: 58; 9: 9; 10: 11; 11: 25; 14: 6, 27; 18: 6). Kaikista em. teksteistä haluan poimia erityisesti jakeen 8: 58, jossa Jeesus vastaa häntä Aabrahamiin vertaaville raivostuneille juutalaisille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, OLEN MINÄ (ollut)". Kreikankielisessä tekstissä esiintyy vain sanat "minä olen" (samoin kuin englanninkielisessä tekstissä)!
When teaching people Jesus repeated very often the words "I am" (John 4: 26; 6: 33, 35, 48, 51; 8: 58; 9: 9; 10: 11; 11: 25; 14: 6, 27; 18: 6). From all the texts before I want to pick up 8: 58, in which Jesus answered to the furious Jews, who were comparing him to Abraham: "Verily, verily, I say unto you, Before Abraham was, I am". Also in Greek there are only the words "I am" like in English!
Noin 750 - 630 e.Kr. Juudassa vaikuttanut profeetta Jesajakin on tuntenut Jumalan arvonimen "Minä olen", sillä tekstissään hän toivoo Jumalan kansan ymmärtävän, mikä Jumala todella on, ja antaa lohdullisen ennustuksen ajasta, jolloin niin tulee tapahtumaan.
The prophet Isaiah (living in Judah 750 - 630 B.C.) has also known God's title "I am", for he hopes that God's children would understand, who God really is, and gives a comforting promise of a time, when it shall be true.
Jes. 43: 10 - "Te olette minun todistajani, sanoo ... (Jumala), minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että MINÄ se OLEN. Ennen minua ei ole luotu yhtään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule.”
Isa. 43: 10 - "You are my witnesses, saith ... (God), and my servant whom I have chosen: that ye may know and believe me, and understand that I AM he: before me there was no God formed, neither shall there be after me.”
Jes. 52: 6 - "Sentähden minun kansani on tunteva minun nimeni, sentähden se on tunteva sinä päivänä, että MINÄ OLEN se, joka sanon: Katso, tässä minä olen.”
Isa 52: 6 - "Therefore my people shall know my name: therefore they shall know in that day that I AM he that doth speak: behold it is I.”
Jesajan kirjan 52. luku päättyy samanlaiseen kutsuun, mikä esitetään myös Ilmestyskirjan 18. luvussa. Kutsu koskee Babylonista ulos lähtemistä ja kaiken saastaisen valheopin hylkäämistä.
Vuorisaarnan autuuslupauksissa Jeesus sanoi, että vain "puhdassydämiset... saavat nähdä Jumalan" (Matt. 5: 8). Babylonin viini on juovuttanut kaikki kansat kumartamaan Pyhää kolminaisuutta ja Jahvea. Siitä syystä Babylon tulee kohtaamaan tuhonsa, sillä siitä on tullut riivaajien asuinpaikka ja kaikkien saastaisten henkien tyyssija (Ilm. 18: 2). Sen, joka haluaa nähdä Jumalan, joka haluaa tulla puhtaaksi ja pyhäksi ja pitää sydämensä puhtaana MINÄ OLEN -Jumalassa, on aiheellista lähteä ulos kaikesta saatanallisesta valheellisuudesta (Ilm. 18: 4) ja rientää Ehjeh-Jumalan turviin!
The 52nd chapter of Isaiah ends with the same kind call as we can find in the 18th chapter of Revelation. It calls us to leave Babylon and to come out of all the filthy lies. Jesus said in his beatitudes that only "the pure in heart... shall see God" (Matthew 5: 8). All the nations are drunk with the wine of Babylon and they are worshiping the trinity and Jahweh. Babylon has became the habitation of devils and the hold of every foul spirit and therefore it shall be destroyed (Rev. 18: 2). Those who want to see God, those who want to be cleaned and justified and to have a pure heart in I AM - God have to leave from all satanic falsehood (Rev. 18: 4) and come to the refuge of Ehyeh-God.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti