Ensimmäiseen Mooseksen kirjaan on tallennettu kaksi luomiskertomusta peräkkäin. Ensimmäinen niistä löytyy jakeista 1: 1 - 2: 4 ja päättyy sanoihin "tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin". Maan ja taivaan Luojaksi nimetään tässä kertomuksessa Jumala = elohim. Siksi tätä luomiskertomusta nimitetäänkin akateemisissa piireissä "elohistiseksi luomiskertomukseksi”.
There are two stories of the creation in Genesis one after another. The first story is in 1: 1 - 2: 4. The creator in this story is God = elohim. Therefore this story is called academically "an elohistic story of the creation”.
Toinen luomiskertomus on asetettu ikään kuin jatkeeksi ensimmäiselle. Se alkaa samasta jakeesta, mihin ensimmäinen luomiskertomus päättyy (2: 4) ja jatkuu toisen (2.) luvun loppuun (2: 25). Tässä luomiskertomuksessa luojana esitellään "Herra Jumala" kertomatta mitään taustaa nimelle Herra. Vasta toisessa (2.) Mooseksen kirjassa nimi Herra saa jonkunlaisen selityksen, kun kolmannen luvun neljännentoista jakeen yhteydessä reunamarginaalissa kerrotaan, että Jumalan nimekseen ilmoittama EHJEH (= Minä olen) MUISTUTTAA sanaa Jahve, joka on suomeksi käännetty sanalla Herra. Akateemisissa piireissä nimitetäänkin toista luomiskertomusta "jahvistiseksi”.
The second story of the creation follows immediately the first story (2: 4 - 25). The creator in this story is "the Lord God", but any background to the name Lord is not found in this story. Only in Exodus there is some kind of explanation to that name. In Ex. 3: 14 we can find God's name EHYEH (= I am), and in the margin there is a note; the word ehyeh reminds Jahve, which can be translated the Lord. Therefore the second story of the creation is academically called "a yahwistic story of the creation”.
Onko Jumala yhtä kuin Herra Jumala? Voiko elohistisella ja jahvistisella luomiskertomuksella olla yksi ja sama kirjoittaja? Olkoonpa 1. Mooseksen kirjan kirjoittaja Mooses tai kuka muu hyvänsä, en todella voi uskoa, että sama kirjoittaja olisi kirjannut peräkkäin kaksi luomiskertomusta. Olisihan hän hyvin voinut yhdistää molempien kertomusten sisältämät tiedot yhteen kertomukseen! Minun ajatukseni tässä asiassa on se, että 1. Mooseksen kirjaan on kirjattu peräkkäin eri tietolähteistä peräisin olevat luomiskertomukset. Toinen tietolähde on tallentanut tietoa taivaan Jumalasta ja toinen tietolähde mitä ilmeisimmin sisältää koottua tietoa pahuuden alkuperästä.
Is God the same as the Lord God? Is it possible that these two stories have a same writer? I can't believe that a same writer would have written those two different stories one after another. One writer would have a great possibility to combine the facts from the both two stories into one story! I think that the two different stories of the creation have come from different sources. One source has possessed facts about the heavenly God and the other source has possessed facts about the origin of evil.
Elohistinen luomiskertomus määrittää luomisen ajankohdan "aluksi". Maan ja taivaan luominenhan on todella alku kaikelle sille, mitä luomisviikolla luotiin. Vaikuttaa siis siltä, että elohistisen luomiskertomuksen "kertoja" edustaa ihmiskuntaa, joka niinikään sai alkunsa luomisessa.
The elohistic story calls the time of the creation "the beginning". The creation of the earth and the heaven is really the beginning to everything that was created in the week of the creation. I think that the first "informant" of the elohistic story is a human being, whose beginning is in the creation.
Jahvistisen luomiskertomuksen alkusanat sen sijaan antavat ymmärtää, että tuon kertomuksen sisältämät tiedot on jakanut olento, joka on ollut olemassa jo ennen maan luomista. Miettikäämme siis tarkoin noita alkusanoja: "Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan" (1. Moos. 2: 4). Sanat "siihen aikaan" antavat ymmärtää, että "kertoja" oli nähnyt muitakin aikoja kuin tuon luomisen aamun.
The first words in the yahwistic story let us understand that the informant of the second story is one who has existed even before the creation. Let us think thoroughly the first words: ..."in the day that the Lord God made the earth and the heavens" (Gen. 2: 4). The words "in the days that" make us understand that "the informant" had seen even the times before the morning of the creation.
Jumala on ikuinen eikä hänellä ole alkua sen enempää kuin loppuakaan. Lucifer on luotu olento; joten hänellä on alku, mutta se on ollut paljon aikaisemmin kuin ihmiskunnan alku. Yrittäessään hämätä ihmisiä luulemaan häntä Jumalaksi, hän voi ihan oikeutetusti rehennellä sillä, että hän näki maan luomisen ja sitä edeltäneet ajat.
God is eternal and he has no beginning nor end. Lucifer is a creature; therefore he has a beginning, but it was much earlier than the mankind was created. He is trying to bluff us to imagine that he is God, and he has a real right to swagger, that he was able to see the creation and the times before it.
Elämän luominen voi onnistua vain häneltä, jolla ei ole alkua eikä loppua, häneltä, joka on ikuinen ja iäti pysyvä, häneltä, jonka nimi on EHJEH (= Minä olen). Saatana on riistänyt Jumalalta hänelle kuuluva kunnia maan ja taivaan ja maailmankaikkeuden Luojana. Tämän asiantilan voimme nähdä hyvin lukiessamme Ilmestyskirjan 14. lukua (14: 6, 7). Vain Saatana on voinut riistää Jumalalta hänelle kuuluvan kunnian. Lucifer alias Saatana on ainoa, joka ilmoitti jo omassa ohjelmajulistuksessaan nousevansa "korkeammalle Jumalan tähtiä" (Jes. 14: 13). Luotuna olentona Lucifer ei voi saada aikaan elämää. Mutta hän päätti yrittää kertoa valheellisia kertomuksia ja luoda mystisiä symboleita ja maagisia toimituksia tosiasioiden hämärtämiseksi. Ja sitä Saatana on todella tehnyt jo 6000 vuoden ajan!
Only he who has no beginning nor end, only he who is eternal and stays for ever, only he whose name is EHYEH (= I am) is able to create life and living creatures. Satan has deprived God of the glory, which belongs only to him as a Creator of the universe. We can notice that when reading Rev. 14: 6, 7. Only Satan has been willing to deprive God of his glory. Lucifer alias Satan is the only one who informed already in his proclamation that he "will exalt above the stars of God" (Isa. 14: 13). As a creature Lucifer is not able to make life. But he decided to try to tell false stories and to create mystic symbols and magic ceremonies for to make obscurity over the facts. And this is what he has been doing already for 6000 years!
Elohistinen luomiskertomus rakentuu kuudesta luomispäivästä ja yhdestä levonpäivästä, jotka yhdessä muodostavat viikon. Viikkoa ei voi määrittää minkään taivaankappaleen mukaan niin kuin kuukauden ja vuoden voi määrittää kuun ja maapallon vaiheista. Viikon mittayksikkö on luomisviikko. Elohistisessa luomiskertomuksessa kerrotaan yksitellen kukin päivän tapahtumat pääpiirteissään. "Kertoja" tuntuu seuraavan tapahtumia ikään kuin paikalla olijana.
The elohistic story of the creation tells about six days of creation and one day of rest, which make a week together. We can't define week according any heavenly body as we can do with a month and a year when we define them according to the phases of the moon and the sun. The measure of a week is the creation week. The events of every creation day has been described in broad outline in the elohistic story of the creation. "The informant" seems to observe the events like being present there.
Jahvistisessa luomiskertomuksessa tyydytään kuittaamaan viiden ensimmäisen päivän luomistapahtumat toteamuksella "Kun Herra Jumala teki maan ja taivaan" (2: 4), mutta siinä käytetään 19 jaetta lähinnä ihmisen luomisen ja hänelle annetun kodin kuvailemiseen. Sapatin eli Jumalan (EHJEH) siunaaman levonpäivän jahvistinen luomiskertomus jättää kokonaan mainitsematta. Jakeessa 5 mainitaan "sade", joka oli kuitenkin täysin tuntematon käsite ihmiskunnalle aina Nooan päiviin ja vedenpaisumukseen saakka (Nooan syntymä ajoittuu 956 jälkeen Adamin luomisen). Tästä on pääteltävissä, että jahvistisen luomiskertomuksen "kertoja" on elänyt myös vedenpaisumuksen jälkeen.
The yahwistic story of the creation has only a summary of the five creation days in the words "in the day that the Lord God made the earth and the heavens" (2: 4), but there are 19 verses telling about the creation of man and his home. It forgets totally the Sabbath, the blessed day of God (EHYEH). In the verse 5 we can read the word "rain", which was totally an unknown concept before the days of Noah and the flood (Noah was born 956 after the creation of Adam). Therefore we can draw the conclusions that "the informant" of the yahwistic story was living also after the flood.
Mooses, jonka nimiin Raamatun ensimmäinen kirja on tallennettu, eli luonnollisesti paljon myöhemmin kuin Nooa (exodus oli n. 2600 vuotta jälkeen luomisen). Raamatun kokoaminen nykyisenlaiseksi kirjakokoelmaksi tapahtui puolestaan n. 1800 vuotta Mooseksen ajan jälkeen. On siis lähes mahdotonta tietää, kuka oli 1. Mooseksen kirjan kirjoittaja, onko kirjoittajia ollut yksi tai useampia, mistä ja miten maailman alkua koskevat tiedot saatiin. On tietenkin mahdollista, että Jumala on paljastanut asioita Moosekselle esimerkiksi näyssä. Mutta jos tiedot tulivat Jumalalta, miksi hän olisi kirjoituttanut Mooseksella kaksi luomiskertomusta?
Genesis bears the name of Moses, and he was living much later than Noah (exodus was about 2600 years after the creation). The canon of the Bible was made about 1800 years after Moses. It's almost impossible to know who was the author of Genesis, has there been one author or more, and how and where the information of the creation and the beginning of the world was from. Of course it's possible that God gave visions to Moses. But if the author was Moses, why did he write two stories about the creation?
Adam ja Eva ovat ainoat maailman alussa eläneet ihmiset. He ovat varmasti kertoneet luomisesta ja Edenistä lapsilleen ja nämä puolestaan omille lapsilleen, ja tieto maailman alusta on kulkeutunut sukupolvelta toiselle suusanallisesti kirjoitustaidon keksimiseen saakka. Ihmiskunta jakautui jo Kainin ajasta alkaen Jumalan poikiin ja ihmisten tyttäriin eli Jumalan kannattajiin ja hänen vastustajiinsa. Siksi on myös selvää, että suusanallisena perintönä kulkeutunut kertomus maailman synnystä ja luomisesta sai vähintäin kaksi erilaista versiota riippuen siitä, kumpi valtias (Jumala vai Saatana) oli "kertojan" suosikki.
Adam and Eve are the only people who lived in the beginning of the world. They have surely told about the creation and Eden to their children, and those have told to their children and so on. So the information has been carried from one generation to another by word of mouth until people invented how to write. The mankind was divided from the very beginning to God's sons and man's daughters in other words to those who supported God and those who supported Satan. Therefore it's also obvious that there were at least two different versions of the beginning of the world and the creation according to the fave (God or Satan) of "the informants”.
Merkkikirjoituksen arvellaan kehittyneen Siinain erämaassa juuri samoihin aikoihin kuin Mooses oli siellä paimentamassa appensa Jetron lampaita. On siis mahdollista, että Mooses faaraon hovissa saamansa peruskoulutuksen perusteella oli kykenevä omaksumaan uuden keksinnön ja hyödyntämään sitä tallentaessaan muistiin Jumalan hänelle antamat lait ja säädökset. Kirjoitustaidon levittyä laajempiin piireihin maailman syntyä koskevia kertomuksia on saatettu tallentaa muistiin eri puolilla maailmaa.
Writing with marks/letters was possibly developed in Sinai just in the same time when Moses was there as the shepherd of Jetro's sheep. It is possible that Moses learned the new way of writing there on the basis of the education he has got in the court of Pharaoh, and so he was able to preserve the laws and the statutes God gave to him. When the skill of writing was spread all over the world possibly many stories of the creation of the world was written.
On selvää, että näin tärkeitä maailman ja ihmiskunnan alkua koskevia kirjoituksia kutsuttiin "pyhiksi" sekä Jumalan kannattajien että Saatanan kannattajien leirissä. Kun sitten pyhiä kirjoituksia on koottu yhteen, ei ole mikään ihme, vaikka Jumalan ja Saatanan "pyhät tekstit" olisivat menneet sekaisin ja lomittain. Nykyisenlainen Raamatun (Pyhien kirjoitusten) kaanon on syntynyt verrattain myöhään; vasta 367 Aleksandrian piispa Athanasius luetteli ensimmäisenä Uuden Testamentin pyhät kirjoitukset sellaisena kokonaisuutena kuin me nyt tunnemme ne Raamatussa. Vain kaikkinäkevä Jumala (EHJEH) tietää, mikä osuus kaikilla sen jälkeen tehdyillä raamatunkäännöksillä on ollut Raamatun tekstien sisältöön!
It's quite clear that those important writings concerning the beginning of the world and the mankind were called "holy" both among those who supported God and among those who supported Satan. When the "holy writings" have been brought together, it's no miracle, if God's and Satan's "holy texts" have been mixed. The canon of Bible (Holy writings) we have was born relatively late; not earlier than in 367 Athanasius, the bishop of Alexandria, was the first to enumerate the holy writings of the New Testament in such order we have them now. Only God (EHYEH), who sees everything, is able to know what changes have been done to the texts in every translation of the Bible!
Elohistisen luomiskertomuksen mukaan mies ja nainen yhdessä muodostavat Jumalan kuvan, ja ovat näin ollen tasavertaiset toistensa suhteen (1: 27). Elämän jatkuvuuden takaamiseksi Jumala antoi luomisessa ihmisille samoin kuin kaikille mullekin luoduille (kasveille, linnuille, kaloille, eläimille) kyvyn lisääntyä (1: 28). Ihmispari sai Jumalalta hallintaoikeuden kaikkiin muihin luotuihin nähden (1: 28). Adamin ja Evan (miehen ja naisen) tuli siten tasavertaisina jakaa Jumalan heille antama tehtävä.
According to the elohistic story of the creation man and woman together is the image of God, therefore they are equal with each other (1: 27). God blessed man like also the other creatures by the skill of multiplying (1: 28). The human couple got also the dominion over the other creatures (1: 28). Adam and Eve (man and woman) had to divide equally the task, which God gave them.
Jahvistinen luomiskertomus poikkeaa myös tässä suhteessa oleellisesti elohistisesta luomiskertomuksesta. Ensinnäkin siinä annetaan ymmärtää, että miehen ja naisen luomisen välillä olisi ollut pitempi aika. Adamin luomisen jälkeen Herra Jumala näyttää puuhastelleen määrittelemättömät ajat Edenin paratiisin rakentamisessa, ennen kuin huomasi Adamin olevan paria vailla. Herra Jumala toteutti vaimon luomisen nukuttamalla Adamin ja suorittamalla kirurgisen toimenpiteen poistamalla mieheltä yhden kylkiluun ja muovaamalla siitä hänelle elämänkumppanin.
The yahwistic story differs essentially from the elohistic story also in this respect. Firstly we can understand that there was a long period between the creation of man and woman. The Lord God seems to have built the garden of Eden for indefinite times after man's creation, before he found that Adam needed a proper companion. The Lord God created woman through surgery taking one rib of Adam and forming female of it.
Lienee todella syytä panna merkille, että jahvistinen luomiskertomus antaa ymmärtää miehen ja naisen luomisen välillä kuluneen aikoja; siis vähintäin useampia viikkoja, ja kuitenkaan siinä EI MAINITA SANALLAKAAN SAPATTIA. Ilman elohistista luomiskertomusta saattaisimme ihmetellä vielä tänäkin päivänä, että mistä 7-päiväinen viikko on peräisin. Kun vielä huomioimme, miltä suunnalta hyökkäykset sapattia vastaan ovat kautta aikain nousseet, ei liene epäselvyyttä sen suhteen, kuka on "Herra Jumala”!
It may be very important to notice that the yahwistic story of the creation lets us to understand that there was a long time between the creation of man and woman; at least weeks, and however IT HAS NO MENTIONING OF THE SABBATH. Without the elohistic story of the creation we would wonder even today, where the week of 7 days has come from. If we notice from what direction all the attacks against the Sabbath have always come, we don't have any doubt, who is "the Lord God”!
Merkillepantava seikka jahvistisessa luomiskertomuksessa on myös VAIMON ALENTAMINEN "MIEHEN KYLKILUUKSI". Elohistiseen luomiskertomukseen verrattuna naisen asema on huikeasti alempi jahvistisessa järjestyksessä! Ns. "vallanalaisuusperiaate" on puolusteltavissa vain jahvistisella luomiskertomuksella. Kenties juuri tuosta vallanalaisuusperiaatteesta juontuu miesten itselleen ottama oikeus kohdella naisia ala-arvoisesti ja alistaen. Esim. miesten oikeus seksuaaliseen tyydytykseen on itsestäänselvyys naisten oikeusia kysymättä ja kuulematta. Keskinäiseen ystävyyteen tai solidaarisuuteen vedoten miehet hallitsevat ikäänkuin yhteisvoimin "naislaumaa" pitääkseen heidät pelossa ja alistettuina. Miehet voivat kohdella naisia miten sikamaisesti haluavat, mutta kiinni jäätyään he ovat välittömästi valmiit syyllistämään naisia. Käsite huora liitetään vain naiseen, silloinkin kun mies on ollut syypää syrjähyppyyn.
A most notable matter in the yahwistic story of the creation is TO DEGRADE WOMAN TO BE ONLY "MAN'S RIB"! The position of women in the yahwistic story is much worse than in the elohistic story! A custom to use power of men over women has been defended only by the yahwistic story of the creation. Maybe for that reason men are thinking they are allowed to treat women with inferior quality and to subjugate them. For example men usually have right without saying to get sexual satisfaction without asking or hearing the rights of women. Appealing to their common friendship and solidarity men are shepherding "the flock of women" to keep them in fear and under their power. Men may treat women very infernally, but when their works have been uncovered, they are ready at once to accuse women. Only a woman is called a harlot even if a man had been quilty of adultery.
Toisen alentaminen merkitsee aina itsensä ylentämistä. Kun muistamme, että Lucifer oli ensimmäinen pyrkyri, ei ole vaikea tunnistaa hänen henkeään jahvistisessa luomiskertomuksessakaan. Luiden merkitys mm. alkemistien ja vapaamuurarien hautajaismenoissa on todella tärkeä. Luut edustavat heidän rituaaleissaan vapautta ja puhtautta lihan saastaisuudesta. He uskovat, että ikuinen elämä voi syntyä, kun Henki yhtyy lihasta puhdistettuihin luihin.
To subjugate someone means to elevate itself. If we keep remembering that Lucifer was the first climber, it's not difficult to identify his spirit in the yahwistic story of the creation. The importance of the bones (ribs as well) is very significant in alchemy and in the freemasonry. The bones represent freedom and purity from the foulness of flesh in their ceremonies. They believe that eternal life is able to be born when the Spirit unites with the pure bones.
Jahvistisessa luomiskertomuksessa käytetään ensimmäistä kertaa Raamatun ongelmallisinta KÄSITTETTÄ "SIELU"(2: 7). Tuolla sanalla tarkoitetaan Raamatussa sekä ihmisen koko psykofyysistä olentoa että pelkästään ihmisen sisintä; mieltä, henkeä.
Tästä epämääräisyydestä johtuen sielusta on saatu Raamattuun vedoten mitä merkillisempiä käsityksiä. Jumala tahtoo, että puheemme on selkeää (ei = ei ja on = on). Siksi hän ei voi olla tälläisen epämääräisen informaation lähteenä. Jahvistinen luomiskertomus on Saatanan yritys korottaa itsensä maailman luojaksi, Demiurgiksi.
We can find the word "SOUL" (2: 7) the first time in the yahwistic story of the creation, which is the most complicated concept in the Bible. That word in the Bible means both the whole psycho-physic human being and only the inner world of it; mind, spirit.
On the basis of this kind of indefiniteness in the Bible we have many curious thoughts of the soul. God's will is that our words are clear (no = no and yes = yes). Therefore God can't be the source of this kind of indefinite information. The yahwistic story of the creation is Satan's attempt to rise himself a creator of the world, Demiurgi.
Mielenkiintoinen seikka on myös nelihaarainen joki (2: 10 - 14). NELJÄ haaraa sopivat täydellisesti JHVH-elementtijärjestelmän symboleiksi. Tällainen rinnastus löytyykin mm. Elämänpuu- ja Tarot-symboliikassa. Elämänpuuna tunnettu järjestelmä on itse asiassa saanut alkunsa jahvistisessa luomiskertomuksessa esitellystä hyvän- ja pahantiedon puusta (2: 17), josta elohistisessa luomiskertomuksessa ei puhuta mitään. Saatana, joka on valheen isä (Joh. 8: 44), on vain muuttanut nimen Hyvän- ja pahantiedon puu nimeksi Elämänpuu; onhan se paljon houkuttelevampi nimi. Todellinen Elämän puu on Jumalalla taivaassa (1. Moos. 3: 22 - 24; Ilm. 22: 2). Tässäkin on mielenkiintoista panna merkille, kuinka Saatana toimii; kun Jumala esti Adamilta ja Evalta pääsyn Elämän puun luo, Saatana tarjoaa sinne muka vapaan pääsyn. Mutta saatanallisen Elämän puun hedelmä on kuolemaksi toisin kuin Jumalan Elämän puun hedelmä on kansojen tervehtymiseksi ikuisesti uudeksi luodussa maassa.
A four-branched river (2: 10 - 14) is also a very interested concept. Those four branches fit perfectly to the symbols of the YHWH element system. We can find this kind of co-ordination in the Tree of Life and in the Tarot cards. The system which is known by the name the Tree of Life is actually the tree of the knowledge of good and evil which the yahwistic story tells about ( 2: 17), but not the elohistic story by any word. Satan, who is the father of liars (John. 8: 44), has changed it's name from the tree of the knowledge of good and evil to the Tree of Life; it's much more attractive, isn't it. The genuine Tree of Life is in heaven (Ge, 3: 22 - 24; Rev. 22: 2). It's very interesting to notice how Satan acts; God prevented Adam and Eve to go to the tree of life, but Satan lets it happen supposed openly. The fruit of the satanic Tree of life is for death, but the fruit of God's Tree of life is for the healing of the nations for ever in the new created earth.
Jahvistisen järjestelmän käyttövoima on seksi, ja juuri sen esittelyyn jahvistinen luomiskertomus (2: 22 - 25) päättyykin. Kolmannen luvun kertomus syntiinlankeemuksesta on ikään kuin luonnollinen jatke jahvistiselle luomiskertomukselle.
The power of the yahwistic system is sex, and the yahwistic story of the creation comes just to an end with a presentation of sex (2: 22 - 25). The story of the fall in the third chapter seems to be like a natural consequence to the yahwistic story of the creation.
**********************************
Hyvät lukijani,
huomasin juuri (14. 1. 2023), että tätä kirjoitusta on käyty viime päivinä lukemassa todella paljon. Niinpä päätin itsekin lukea vanhan kirjoitukseni, kun en enää 14 vuoden jälkeen pysty muistamaan, mitä kaikkea tuli kirjoitettua vuonna 2009. Allekirjoitan tämän kirjoituksen edelleen.
My dear readers,
I just noticed (January 14, 2023) that this article has been read a lot in the last few days. So I decided to read my old writing myself, when after 14 years I can no longer remember what I wrote in 2009. I still sign this text.
Mutta yhden lisäyksen haluan kirjoitukseeni nyt tehdä:
Elohim loi ”taivaan ja maan” (1. Moos. 1: 1), ja Jahve Elohim rakenteli "maan ja taivaan” (1. Moos. 2: 4b). Tässä on jälleen yksi eroavaisuus näiden kahden luomiskertomuksen välillä, joka todistaa sen puolesta, että kysymyksessä on kaksi eri luojaa.
But now I want to add one thing to my writing:
Elohim created ”the heaven and the earth” (Genesis 1: 1), and Yahweh Elohim built ”the earth and the heavens” (Genesis 2: 4b). Here is yet another difference between these two creation narratives, which proves that there are two different creators.
Elohim on Taivaan Jumala, sillä Hän asuu taivaissa. Elohim on luomut ensin taivaat ja myöhemmin maan.
Jahve-Elohim alias Lucifer-Saatana tuli heitetyksi maan päälle, mistä hän joutui aloittamaan oman luomisensa.
Vedenpaisumuksen kautta hän muokkasi Telluksen toisenlaiseksi, kuin mitä se oli ollut Elohimin 7. päivänä, jolloin kaikki oli ”sangen hyvää”.
Saatana loi uskontonsa taivaankappaleiden palvonnan ympärille ja nosti ihmisten katseen taivaisiin.
Näin Jahve Elohim loi maan ja taivaan/taivaat eri järjestyksessä kuin Elohim.
Elohim is the God of Heaven, for He dwells in heavens. Elohim created first the heavens and later the earth.
Yahweh-Elohim aka Lucifer-Satan was cast down to earth, where he had to start his own creation.
Through the Flood he made Tellus different from what it had been on the 7th day of Elohim, when everything was ”very good”.
Satan created his religion around around the worship of the celestial bodies and raised people’s eyes to the heavens.
This is how Yahweh Elohim created the earth and the sky/heavens in a different order than Elohim.
***************************
Huomaan, etten ollut tammikuussa 2009 ilmeisesti vielä tutustunut tarkemmin luomiskertomusten verbeihin. Olen kirjoittanut niistä myöhemmin jollakin toisella blogillani. Mutta koska verbit osoittavat selkeästi, että kysymyksessä on kokonaan kaksi eri kertomusta, laitan myös tänne hiukan tietoa verbeistä.
I notice that in January 2009, I apparently hadn’t yet gotten to know the verbs in the creation stories. I have written about them later on some other blog. But since the verbs clearly show that there are two completely different narratives in question, I’ll put some information about the verbs also here.
Elohistisessa luomiskertomuksessa toistuva heprean verbi on ברא bara = tehdä olemattomasta oleva. Elohim loi kaiken tyhjästä sanansa voimalla; Hän sanoi, ja tapahtui niin (Ps. 33: 6, 9). Elohimin luomisvoima on rajaton!
In the Elohistic creation story, the Hebrew verb repeated is ברא bara = make something out of nothing. Elohim created everything out of nothing by the power of His word; He spoke and it was done (Ps. 33: 6, 9). Elohim’s creative power is limitless!
Jahvistisen luomiskertomuksen verbejä ovat עשא asa, joka ilmaisee kaikenlaista tekemistä/työskentelyä ja יצר jazar, joka tarkoittaa olemassaolevan aineen muokkaamista uudeksi. Jahve Elohim joutui käyttämään omia käsiään, kun hänen sanalla ei ole luomisvoimaa, ja materiaalinaan hän käytti maata/savea ja luuta.
The verbs in the Yahwistic creation story are עשא asa, which express any kind of doing/working, and יצר jazar, which means to transform existing matter/material into something new. Yahweh Elohim had to use his own hands when his word has no creative power, and he used earth/clay and bone as his material.
Siis kaksi eri luojaa ja kaksi erilaista luomistapaa!
So two different Creators and two different ways of creation!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti