keskiviikko 25. marraskuuta 2009
Seitsemän sinettiä = The seven seals
Ennen kuin Jeesus nousi pilvellä ylös taivaaseen (Ap.t. 1: 9), hän lupasi opetuslapsilleen hyvin lohdullisesti tulevansa takaisin noutamaan heidätkin sinne, missä hän on (Joh. 14: 1 - 3). Yksi tuon lupauksen kuulleista opetuslapsista oli Johannes (Matt. 4: 21; 10: 2 - ), joka sai elämänsä ehtoopuolella Patmoksella näyn Mestariltaan (Ilm. 1: 1 - 3, 9).
Before Jesus was taken up to heaven (Acts 1: 9), he promised to his disciples in a very comfortable way that he will come back and receive also them there where he is (John 14: 1 - 3). One of those disciples was John (Matthew 4: 21; 10: 2), who as an old man got on Patmos a revelation from his Master (Rev. 1: 1 - 3, 9).
Luulenpa, että tuosta vanhasta apostolista oli ehtinyt tuntua jo ikuisuudelta se aika, jonka hän oli elänyt Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen miettien, milloin Jeesuksen antama lupaus täyttyisi. Vastaanottaessaan Jumalalta spektaakkelimaisen näyn Johannes yritti varmaan löytää vastauksia omiin kysymyksiinsä. Näky sisälsi kuitenkin valtavan määrän päällekkäisiä symboleita, joita hänen oli hyvin vaikea käsittää. Johanneksen hämmennys ja epätietoisuus purkautui katkeraan itkuun, kun näytti siltä, ettei kukaan voisi avata seitsemällä sinetillä suljettua kirjakääröä (Ilm. 5: 1 - 4).
I think that the old apostle had felt very long the time he had been waiting for the return of Jesus and wondering, when the promise of Jesus shall be fulfilled. When he got the spectacular vision from God, he possibly tried to find solutions and answers to his questions. But the vision had so many symbols one on the other and it was very difficult to understand it's message. Being astonished and uncertain John did burst out weeping, when it seemed to him that there is nobody worthy to open the seven seals of the book (Rev. 5: 1 -4).
Mutta sekä Johanneksen että meidän avuksi tuli Juudan Jalopeura, Daavidin juurivesa, Karitsa, joka on teurastettu, Jeesus Kristus, joka on koko ihmiskunnan Lunastajana ainoa kelvollinen avaamaan valtaistuimella istuvan Jumalan kädessä olevan kirjakäärön seitsemän sinettiä (Ilm. 5: 5 - 7).
But the Lion of the tribe of Juda, the Root of David, the slain Lamb, Jesus Christ, who is the Redeemer of the whole mankind came to open the seven seals of the book, which was in God's hand, who was sitting on the throne (Rev. 5: 5 - 7).
Sinetit näyttävät muodostavan hyvin mielenkiintoisen kokonaisuuden Johanneksen ajasta tämän maailman lopulliseen tuhoon (Ilm. 6: 1 - 8: 1). Sinetit jakautuvat selkeästi kahteen osaan, joista ensimmäisen osan muodostavat neljä ratsukkoa, jotka viestivät siitä hengestä ja niistä voimista, jotka vaikuttavat apostolisen ajan ja Jeesuksen takaisintulon eli toisen adventin välillä (sinetit 1. - 4. - Ilm. 6: 1 - 8). Toinen osa kertoo Jumalan lasten mielialoista Jeesuksen paluun odotuksessa ja Jumalan tavasta vastata heille (sinetit 5. - 7. - Ilm. 6: 9 - 8: 1).
It seems that the seals compose a very interesting entity from the time of John to the final disaster of the world (Rev. 6: 1 - 8: 1). We can divide them in two parts. The four horses and their riders create the first part, which is describing the spirit and the powers which people have seen and experienced since the time of the apostles to the second advent or the time when Jesus will return (the seals 1. - 4. - Rev. 6: 1 - 8). The second part describes how God's children has felt and thought when waiting for Jesus and how God has answered them (the seals 5. - 7. - Rev. 6: 9 - 8: 1).
Muutama sana ensin sinettien toisesta osasta. Ratsukoiden voimien mittelö (1., 2., 3. ja 4. sinetti - Ilm. 6: 1 - 8) on rajua ja Jeesuksen paluun odotus tuntuu pitkältä kaikista Jumalan lapsista kaikkina aikoina (5. sinetti - Ilm. 6: 9 - 11). Helpottaakseen lastensa pitkää odotusaikaa Jumala antaa näkyä taivaalla ajanmerkkejä (6. sinetin alkuosa - Ilm. 6: 12, 13; Matt. 24: 29). Lopulta taivas aukeaa ja kuninkaiden Kuningas saapuu kirkkaudessaan, jolloin kaikkien maallisten kuninkaiden ja herrojen ja kaikkien jumalattomien on paettava luoliin ja vuorten rotkoihin (6. sinetin loppuosa - Ilm. 6: 14 - 17).
Some words about the second part at first. The competition of the horses is hard (the seals 1. - 4. - Rev. 6: 1 - 8) and so have also God's children felt when expecting the coming of Jesus in every time (the 5th seal - Rev. 6: 9 - 11). To make easier their time of expectation God has given them the signs of (the former part of the 6th seal - Rev. 6: 12, 13; Matthew 24: 29). Finally the heavens are opened and the King of kings shall come in his glory, and all the earthly kings and lords and every godless human being shall escape into the dens and into the rocks of the mountains (the latter part of the 6th seal - Rev. 6: 14 - 17).
Kuudenteen sinettiin kuuluu myös koko seitsemäs luku, jossa nähdään pelastuneet ihmiset ryhmittyneinä kahteen joukkoon. Johannes sai nähdä ensin 144000:sta juutalaisesta koostuvan erikoisjoukon, jossa oli 12000 pelastunutta kustakin Israelin sukukunnasta (tosin Manasse on korvannut Daanin, koska "Daan on käärmeenä tiellä" - 1. Moos. 49: 17). Koska Jeesus on inhimillisiltä sukujuuriltaan juutalainen, hän sanoi samarialiselle naiselle, että "pelastus on juutalaisista" (Joh, 4: 22). Jeesuksen kuollessa ristillä "haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien (=juutalaisten) ruumista nousi ylös, ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle" (Matt. 27: 52, 53). Juutalaisilla pyhillä on todellinen syy kuulua etuoikeutettujen 144000: n joukkoon!
Also the seventh chapter belongs to the sixth seal, in which we can see two groups of the saved people. John saw at first a special group of the 144000 Jews; 12000 saved Jews from every tribe of Israel (except there is Manasses instead of Dan, because "Dan shall be a serpent by a way" - Gen. 49: 17). Because Jesus is the Root of David, he said to the Samaritan woman "salvation is of the Jews" (John 4: 22). When Jesus died on the cross "the graves were opened and many bodies of the saints (=the Jews) arose and came out of the graves and appeared unto many" (Matthew 27: 52, 53). The Jewish saints have a good reason to belong to the 144000!
Kenelläkään ei pitäisi olla mitään syytä kadehtia 144000:n erikoisoikeutta, sillä kaikilla ihmisillä on mahdollisuus tulla valituksi siihen suureen joukkoon, jota kukaan luotu ei pysty laskemaan (Ilm. 7: 9). Jokainen tämän suuren joukon jäsenistä tulee suuresta ahdistuksesta, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaiseet ne Karitsan veressä (Ilm. 7: 14). Jokainen, joka hylkää Jeesuksen tarjoaman mahdollisuuden syntien anteeksiantamukseen, vanhurskauteen ja pyhitykseen, rakastaa maailman laveaa tietä (Matt. 7: 13, 14). He eivät halua kokea sitä ahdistusta, jonka kolme ratsukkoa (2., 3. ja 4.) tuottavat niille, jotka vastaanottavat 1. ratsastajan jousesta ammutun rakkauden nuolen (Ilm. 6: 1, 2).
Nobody has no reason to envy the privilege of the 144000, for everybody has a chance to be a member of the great multitude, which no man could number (Rev. 7: 9). Every member of that groups comes out of great tribulation and has washed the robes and made them white in the blood of the Lamb (Rev. 7: 14). Everyone who gives up the possibility of forgiveness, righteousness and sanctification offered by Jesus loves the broad way (Matthew 7: 13, 14). They don't like great tribulation caused by the three horses and their riders (the 2nd, the 3rd and the 4th) to those who receive an arrow of love from the bow of the first rider (Rev. 6: 1, 2).
Ensimmäinen hevonen on siis puhtaudesta valkoinen ja sen ratsastaja on synnin ja kuoleman voittaja Jeesus Kristus. Hänen puhdas evankeliuminsa on vietävä kaikkeen maailmaan todistukseksi kaikille kansoille (Matt. 24: 14; Ilm. 14: 6, 7), ennen kuin Jeesus palaa kirkkauden Kuninkaana omiaan noutamaan. Voittoisa ratsastaja käyttää viestivälineenään jousta, jolla hän ampuu rakkauden nuolia piilossa vastustajien ja vihollisten katseilta, niin kuin Joonatan viesti Daavidille, mitä oli tehtävä (1. Sam. 20: 19 - 23).
The first horse is pure and white and it's rider is Jesus Christ who won sin and death. His pure gospel should be preached in all the world for a witness unto all nations (Matthew 24: 14; Rev. 14: 6, 7), before Jesus will return as a King of glory to bring his own children home. The victorious rider has a bow to shoot secretly the arrows of love like Jonathan did to David (1. Sam. 20: 19 - 23).
Toinen hevonen on punainen. Se on punainen marttyyrien verestä. Voimme vain kuvitella sitä tuskan ja ahdistuksen määrää, mikä liittyy marttyyrien elämään! Jumala odottaa meiltä kuuluaisuutta eikä uhria (1. Sam 15: 22, 23), mutta Saatana rakastaa verenvuodatusta.
The second horse is red. It's red of the blood of the martyrs. We can only imagine the great tribulation and sufferings of the martyrs! God is expecting obeying from us not offerings and sacrifices (1. Sam. 15: 22, 23), but Satan loves bloodshed.
Kolmas hevonen on musta. Se on musta kuoleman kamppailusta, jonka Jeesus koki kaikkein syvimmin. Mutta hänen seuraajiensakaan elämä ei ole helppoa, sillä yhden päivän palkka (denari - Ilm. 6: 6; Matt. 20: 1 -16) kuluu kokonaan yhden päivän ruoka-annokseen (koiniks - Ilm. 6: 6). Mutta kauheinta on se, että öljy ja viinikin yritetään turmelle (Ilm. 6: 6)!
The third horse is black. It's black because of the fight with death, which was the hardest experience of Jesus. But neither his followers' life is easy, for the salary of a day (a penny - Rev. 6: 6; Matthew 20: 1 - 16) is enough only for the food of a day (a measure - Rev. 6: 6). But the worst thing is that also the oil and the wine are hurt (Rev. 6: 6).
Jeesus on laupias Samarialainen (Luuk. 10: 30 - 37), joka yksin voi auttaa ruhjeissaan ja verissään makaavaa, ryövärien käsiin joutunutta puolikuollutta matkamiestä. Viini puhdistaa likaiset haavat ja ruhjeet, ja öljy auttaa niitä parantumaan ja korjautumaan. Jeesus korjaa sairaan, vie hänet majataloon ja hoitaa häntä. Papit ja leeviläiset kulkevat sydämettöminä ohitse ajatellen ainoastaan omaa turvallisuuttaan ja parastaan. Jeesus on Ylimmäinen Pappimme (Hepr. 4: 14 - 16), joka tuo avun! Meille ei ole mitään apua neitsyt Mariasta, pyhiksi ja autuaiksi julistetuista ihmisistä, almuista, suitsukkeista, pyhistä esineistä, pyhiinvaellusmatkoista, ripeistä, sakramenteista jne.! Pelastus on yksin Jeesuksessa Kristuksessa (Joh. 3: 16)!
Jesus is the Good Samaritan (Luke 10: 30 - 37), who alone can help a wounded and bloody stranger, who has fell among thieves. The wine makes pure dirty wounds and hurts and the oil helps them to be healed and get better. Jesus helps the sick, brings to an inn and cares of him. The priests and the Levites just goe by without merciful heart only thinking their own security and best. Jesus is our High Priest (Hebrew 4: 14 - 16), who gives us help! We don't get any help from the virgin Mary, the holy people, the alms, the incenses, the holy things, the pilgrimages, the confessions, the sacraments etc.! Only Jesus Christ gives us salvation (John 3: 16)!
Neljäs ratsu on hallava eli tuhkanharmaa hevonen, joka edustaa kuolemaa ja helvettiä (Ilm. 6: 7, 8). Kalman kelmeä kolmas persoona on istutettu isän ja pojan seuraan ns. pyhissä ikoneissa, joissa kuvataan jumaluutta pyhänä kolminaisuutena. Jumala, joka on PYHÄ, ITSE PYHYYS (Ilm. 4: 8), ja joka on HENKI (Joh. 4: 24) ei totisesti tarvitse avukseen ihmisten rakentamaa "pyhää henkeä"! Jumala on henkenä läsnä ja vaikuttaa kaikkialla yhtä aikaa (Jes. 57: 15)! Hän hallitsee ajan ja ikuisuuden täysin suvereenisti ilman, että meidän tarvitsisi rakentaa hänelle apujoukkoja!
The fourth horse is pale representing Death and Hell (Rev. 6: 7, 8). There is also a very pale person among the father and the son in the holy icons describing the holy trinity. God Is HOLY, HOLINESS ITSELF (Rev. 4: 8) and he is a SPIRIT (John 4: 24) and he certainly doesn't need any man-made "holy spirit" to help him! As a Spirit God dwells everywhere at the same time (Isa. 57: 15)! He manages the time and the eternity without any helping troops!
Pyhän Hengen nimissä Saatana pystyy harhauttamaan ja villitsemään ihmisiä omien demoniensa voimalla. Hänen armeijassaan täytyy olla tuhansia "jeesuksia", jotta niitä riittäisi joka puolelle. Saatana ja enkelit kun eivät voi olla kuin yhdessä paikassa kerrallaan. Jeesus varoitti opetuslapsia vääristä profeetoista ja vääristä kristuksista (Matt. 24: 24). Liikkeellä täytyy olla myös liuta vääriä jeesuksia, koska tuomiolla Jeesuksen torjumat kadotetut ihmettelevät kohtaloaan ja vetoavat kaikkeen siihen, mitä ovat tehneet jeesuksen nimessä (Matt. 7: 21 - 23).
In the name of the Holy Spirit Satan is able to deceive and agitate people with his demons. There must be thousands of Jesus in his army to be send everywhere at the same time. Satan and the angels do exist only in one place at a time. Jesus did warn his disciples about the false Christs and false prophets (Matthew 24: 24). There must be also thousands of false Jesus, for when Jesus is judging and preventing the lost people, they are appealing to their many works in the name of Jesus (Matthew 7: 21 - 23).
Kun punainen, musta ja tuhkanharmaa väri sekoitetaan keskenään, saadaan juuri oikea väri kuvaamaan kolminaisuusopin saastaa. Onhan se tuotu kristillisyyteen suoraan pakanuudesta, suoraan Saatanan työpajasta! Kolme ratsukkoa yhtä vastaan on ratsastanut yhdessä apostolien päivistä tähän saakka. Onneksi Johannes sai nähdä myös tuon kilpailun loppuvaiheet!
If we mix red, black and pale color together, we'll get just the right color to describe the filth of the trinity. It has been brought from the paganism to the Christianity, straight from Satan's workshop! There are three horses with their riders against one and their have already been riding from the days of the apostles to our time. Fortunately John saw also the end of that competition!
Valkoinen ratsukko saapuu kunniassaan taivaan pilvissä noutamaan omiaan (Ilm. 19: 11 - 16), juuri niin kuin Jeesus lupasi opetuslapsilleen (Joh. 14: 1 - 3). Kolme muuta ratsua polkevat kuurnaa, josta jumalattomien veri kuohuu hevosten kuolaimiin saakka (Ilm. 14: 20). Tuo jumalattomien hävitys on rakkauden Jumalan "outo" teko, jonka edessä koko taivas ja maailmankaikkeus hiljenee noin puoleksi hetkeksi, niin kuin seitsemännessä sinetissä kerrotaan kaikessa koruttomuudessaan ja lyhykäisyydessään (Ilm. 8: 1). Tuon näyn kauheutta voimme vain yrittää kuvitella. Auttakoon Jumala meitä valitsemaan tänä päivänä oikein, ettei kenenkään meistä tarvitse olla tuossa joukossa, jonka loppua katsellessaan jokainen pelastettu ja jokainen lankeamaton olento maailmankaikkeudessa vaikenee!
The white horse and it's rider arrives in glory in the clouds of heaven to bring God's children home (Rev. 19: 11 - 16), just like Jesus promised to his disciples (John 14: 1 - 3). Those other three horses stamp the winepress and the blood of the wicked come out even to the horse bridles (Rev. 14: 20). God of Love does act "strangely" when he'll finish the godless; the heaven and the whole universe will be silent for half an hour before it, as it's shortly and simply said in the seventh seal (Rev. 8: 1). Just imagine that awful sight! May God help us to do a right choice today, that no-one of us shall be in that group, which fate is so awful that every saved one and every angel will be silent when looking at their end.
JÄLKIKIRJOITUS:
Muutamia vuosia tämän kirjoituksen jälkeen sain lukea Daniel Brecherin kirjan Juutalaisin silmin, jossa tämä Israelissa syntynyt mutta Suomeen kotiutunut kirjoittaja kertoo joka pääsiäisenä temppelin sisäpihalla tapahtuneesta rituaalista, jossa 144 esikoista/nuorukaista (12 kustakin sukukunnasta) tuotiin Jumalan eteen. Esikoista/johtajaa/hallitsijaa/kuningasta kuvaava sana אלף (alef = härkä) on sekoittunut Ilmestyskirjan käännöksissä tuhatta tarkoittavaan sanaan elef (אלף), joka kirjoitetaan siis aivan samoilla konsonanteilla kuin sana härkä. Ilmestyskirjan 7. luvussa puhutaan siis 144 eikä 144000:sta esikoisesta, jotka ovat Jeesuksen ylösnousemukseen perustuva ensihedelmä.
21. 03. 2018
Helinä
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Uskomattoman upea kirjoitus seitsemän sinetin avaamisesta. Hienosti syvensit niiden neljän ratsun merkitystä ja olemusta. En itse ollut koskaan oivaltanut niitä ratsuja näin kirkkaassa Ehjen valossa.
Loistavaa...itse Ehje ratsastaa valkoisen hevosen selässä rakkauden nuolia ampuen. Vain rakkauden nuolilla voi saavuttaa ikuisen elämän Kristuksessa.
Lostava oivallus on myös kolmen tuhon hevosen luonnehdinta. "pyhä" kolminaisuus edustaen vainoja, sotia ja kuolemaa. Näin on käynyt ja näin tulee käymään hamaan tämän ajan päättymiseen.
Olet Helinä tehnyt selkeän ja upean uuden avaukseen Ilmestyskirjan salaisuuksiin.
Kun salaisuus paljastuu se ei enää ole salaisuus. Onneksi salaisuuksia on nyt yksi vähemmän.
Kiitos Helinä.
Kiitos kannustavista sanoistasi, Kauko! Itse olet vahvasti mukana Ilmestyskirjan salojen avaamisessa, sillä kirjoitukseni oli vain kaikua elisestä Raamattupiiristämme.
Ennen kaikkea ylistys ja nöyrä kiitos hyvällä Isällemme, väkevälle Jumalalle, hänelle Ainoalle, JOKA ON siitä, että hän antaa viisautta, hän johdattaa ja opastaa, hänellä on kaiken tiedon ja kaikkien salaisuuksien avaimet!
Lähetä kommentti