I was awaken at once to find put, what does it mean. A confessed fact is however that God in the Old Testament is one.
Törmäsin kyseiseen käsitteeseen etsiessäni aikaisempaan kirjoitukseeni esimerkkejä kuvataiteessa esiintyvistä kolminaisuuskuvista. Eräs löytämäni ikoni oli otsikoitu juuri tuolla nimikkeellä. Kyseessä oli venäläisen munkin ja kenties etevimmän fresko- ja ikonimaalarin Andrei Rublev'in (1360- 1430) kuuluisin ikoni. Ikoni esittää kolmea enkelihahmoista vierasta, jotka tulivat tervehtimään Abrahamia ja Saaraa Mamren tammistoon ennen Sodoman ja Gomorran hävitystä (1. Moos. 18: 1 - 16).
I saw the title, when I was searching examples of the trinity in visual arts for my previous blog text. It was the title of one icon. May be it is the most famous icon of Andrei Rublev (1360 - 1430), a Russian monk and perhaps the most skillful painter of the frescos and icons. We can see in the icon three angels/men visiting Abraham and Sara in the oak-woods of Mamre before the destruction of Sodom and Gomorrah (Gen. 18: 1 - 16).
Itse ikonimaalari Andrei Rublevista on myöhemmin tehty elokuva, joka on listattu maailman kymmenen parhaimman elokuvan joukkoon. Myös tämä seikka on saattanut olla omalla tavallaan lujittamassa kolminaisuusajattelun suosiota. Kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa, ja kun kuvan tekijä saa kunniaa, hänen työnsä nousevat arvoon arvaamattomaan.
Afterwards also a movie of Adrei Rublev, the painter himself, has been listed as one among ten and the best movies in the world. Perhaps this thing has fastened also the popularity of the trinity. A picture speaks more than a thousand words, and when an artist gets honor, his works get also more value.
Ikoni on taidokas työ ja erinomainen todistus taiteilijan lahjoista. Mutta miten nämä kolme hahmoa liittyvät Jumalaan tai jumaluuteen?
The icon is skillful and it proofs about the talents of the painter. But what do those three figures have to do with God and the deity?
Kas kummaa! Näin alkaa kertomus kolmen "MIEHEN" vierailusta Abrahamin luona: "Ja HERRA ilmestyi hänelle Mamren tammistossa, jossa hän istui telttamajansa ovella päivän ollessa palavimmillaan. Kun hän nosti silmänsä ja katseli, niin katso, KOLME MIESTÄ seisoi hänen edessänsä; nähdessään HEIDÄT hän riensi HEITÄ vastaan majan ovelta ja kumartui maahan ja sanoi: 'HERRANI, jos olen saanut armon SINUN silmiesi edessä, älä mene palvelijasi ohitse. SALLIKAA tuoda vähän vettä pestäksenne JALKANNE ja LEVÄTKÄÄ puun siimeksessä. Minä tuon palasen leipää virkistääksenne ITSEÄNNE, ennekuin JATKATTE matkaanne, sillä kaiketi sitä varten OLETTE poikenneet palvelijanne luo.' HE sanoivat: 'Tee niinkuin olet puhunut' (1. Moos. 18: 1 - 5).
But look! We can read the beginning of the story about those three "MEN" visiting Abraham:" And THE LORD appeared unto him in the plains of Mamre: and he sat in the tent door in the heat od the day; And he lift up his eyes and looked, and lo, THREE MEN stood by him: and when he saw them, he ran to meet THEM from the tent door, and bowed himself toward the ground, And said, MY LORD, if now I have found favour in THY sight, pass not away, I pray thee, from my servant: Let a little water, I pray you, be fetched, and wash your feet, and rest yourselves under the tree; And I will fetch a morsel of bread, and comfort ye your HEARTS; after that ye shall pass on: for therefore are ye come to your servant. And THEY said, So do, as thou hast said " (Gen. 1 - 5).
Johan kuulostaa sekavalta! Abraham-parka ei näytä tietävän, pitääkö "Herraa" sinutella vai teititellä! Abraham yrittää sovitella sanojaan sopiviksi Herralle, jolla on kolme päätä ja kolme suuta, kuusi kättä ja kuusi jalkaa!
Does it really sound confused? Poor Abraham doesn't even know how to speak to the "Lord"! It's better to be careful with the Lord, who has three heads and three mouths, six arms and six legs!
Olisiko tämänkaltainen teksti voinut lähteä Jumalan suusta... Jumalan, joka sanoo selkeästi olevansa "YKSI" (5. Moos. 6: 4)? EI VARMASTIKAAN! Kyseessä voi olla vain ja ainoastaan ihmisten tekemä manipulaatio Raamatun tekstiin!
Could it be possible that God has spoken such words... God who said clearly he is "ONE" (Deut. 6: 4). SURELY NOT! It must be a text manipulation here!
Valitettavasti näitä samanlaisia tekstimanipulaatioita löytyy tämän tästä eri puolilta Raamattua (esim. 1. Joh. 5: 7, 8; Matt. 28: 19 mainitakseni vain pari räikeintä), ja lähes poikkeuksetta kysymyksessä on aina manipulaatio, joka koskee jollakin tavalla jumaluutta! Syyttäkö katekismuksesta onkin jätetty Jumalan toinen käsky kokonaan pois ("Älä tee itsellesi jumalankuvaa... " 2. Moos. 20: 4 - 6)!
Unfortunately we can find here and there in the Bible this kind of text manipulations (for example 1. John 5: 7, 8; Matthew 28: 19 to mention only the worst), and usually it concerns somehow the deity! It's not any wonder that God's second commandment has been cast away from the catechism ("Thou shalt not make unto thee any graven image... " Ex. 20: 4 - 6)!
Mahdollisesta manipulaatiosta tämän tekstin kohdalla puhuu voimakkaasti se seikka, että juutalaiset ovat kautta aikain uskoneet yhteen Jumalaan. Kuinka olisi selitettävissä, että Abraham, juutalaisten ja muslimien kunnioittama esi-isä, olisi muka uskonut kolminaisuuteen, ja kuitenkin sekä Isakin että Ismaelin jälkeläisten uskonto on monoteistinen?!
The Jews have always believed in monotheism and one God. How could it be possible that their fore-father, Abraham, believed in the trinity. NO NO! All his descendants (of Isac and Ismael) do have monotheism!
Tässä tekstikohdassa näen selvän yrityksen opettaa salakavalalla tavalla yhdessä kolminaisuutta ja ykseyttä eli juuri sitä samaa pakanallista soopaa, jota egyptiläisyydestä peritty kolminaisuusajattelu sisältää! Egyptiläinen kolminaisuus ajoittuu nimenomaan Vanhan Testamentin aikaan!
I can see here a clear attempt to teach the trinity and the unity at the same time, and it's just the same rubbish the Egyptian trinity has! The Egyptian trinity is as old as the Old Testament!
HÄVETKÄÄ KAIKKI TEKSTIEN MANIPULOIJAT!
BE ASHAMED ALL YOU THAT DO THE TEXT MANIPULATIONS!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti