Uudesta Testamentista löytyy useita tekstejä, joissa Jeesuksen paluuta verrataan varkaan yllätysvierailuun yöllä. Tämä ajatus on siivittänyt mitä uskomattomampia tulkintoja Jeesuksen takaisintulon tavasta. Lennokkain tulkinta lienee se, jossa väitetään uskovien katoavan jopa autojensa ohjaimista kesken matkantekonsa, kun heidät temmataan salaisesti taivaaseen.
We can find many texts in the New Testament comparing the coming of Jesus to a visit of a thief by night. There are many incredible interpretations about the return of Jesus for this subject.
I think the most incredible interpretation is that the saved ones shall disappear even from their cars when they are driving them and they shall be caught up secretly.
EHJEH Jumala antoi ihmisille järjen ja kyvyn ymmärtää asioita johdonmukaisesti. Miksi emme siis käyttäisi sitä lahjaa tutkiessamme Raamattua? Jumala ei ole luonut tähän maailmankaikkeuteen mitään, mikä ei olisi järkevää ja loogista! Kaikki hänen työnsä kertovat hänen suuresta älystä ja ymmärryksestä. Vaikka Jeesus kertoi asioita vertauksilla kätkeäkseen niiden suuret ja viisaat totuudet rienaajilta ja pilkkaajilta, hänen käyttämänsä vertaukset olivat aina loogisia ja täynnä suurta älyä!
EHYEH gave us understanding and skill to realize things logically. Why we are not using those skills when we are studying the Bible? God didn't create anything in the whole universe which is not reasonable and logic! All his works tell us about the great intelligence and understanding. Although Jesus used the parables intentionally to hide the great and wise truths from the scoffers his parables were full of logic and great intelligence!
Johanneksen Ilmestyskirjassa kerrotaan Jeesuksen tulevan takaisin niin, että "kaikki silmät saavat NÄHDÄ hänet" (Ilm. 1: 7). Enkelit, jotka lohduttivat opetuslapsia heidän katsellessa pilven päällä taivaaseen nousevaa Mestariaan, sanoivat Jeesuksen paluusta, että hän "on tuleva samalla tavalla, kuin te NÄITTE hänen taivaaseen menevän (Ap.t. 1: 11).
John told us that when Jesus will come back "every eye shall SEE him" (Rev. 1: 7). The angels who were comforting the disciples when Jesus was ascending from the earth to into heaven that he "shall so come in like manner as ye HAVE SEEN him go inti heaven" (Acts 1: 11).
Paavali kirjoitti tessalonikalaisille Jeesuksen paluusta ja sanoi siinä yhteydessä ihmisten KUULEVAN ylienkelin käskyhuudon ja Jumalan pasunan ÄÄNEN (1. Tess. 4: 16). Myös korinttolaisille Paavali kertoi KUULOHAVAINNOISTA Jeesuksen takaisintulon yhteydessä, sillä hän puhui "viimeisen pasunan" soimisesta (1. Kor. 15: 52)
Paul wrote to the Thessalonians that when Jesus shall come back people shall HEAR the VOICE of the archangel (1. Thess. 4: 16). He wrote also to the Corinthians that people shall HEAR when "the last trumpet shall sound" (1. Cor. 15: 52).
Jeesuksen takaisintulo ei siis tapahdu näkymättömällä tai kuulumattomalla tavalla, vaan juuri päinvastoin. Myös Jeesus itse vahvisti tulonsa näkyvän voimakkaalla tavalla, sillä hän vertasi paluutaan salamaan, joka NÄKYY idästä länteen (Matt. 24: 27). Jeesuksen takaisintulo on maailmankaikkeuden suurin spektaakkeli, jota ei voi olla näkemättä eikä kuulematta. Siksi ihmisten katoamiset vaivihkaan kuulostavat aivan pähkähullulta ajatukselta. Miten sitten ajatus varkaasta olisi tulkittava? Lukekaamme siitä kertovat tekstit yksitellen.
Jesus shall not come secretly so that we shall not see or hear it but just in the opposite way. Also Jesus proved himself that he shall come visibly, for he compared his coming with the lightning, which IS SEEN from the east to the west (Matthew 24: 27). Jesus' coming is the greatest spectacle in the whole universe, and anyone can be without seeing and hearing it. Therefore it's very crazy to claim that people shall disappear secretly when Jesus comes. How must we interpret the word "thief"? Let's read one by one all the texts telling about the thief.
Matt. 24: 43 "Mutta se tietäkää: Jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan."
Jeesuksen takaisintulon ajankohtaa EI siis TIEDETÄ ETUKÄTEEN tarkalleen, vaan se TULEE YLLÄTTÄIN. Kyllähän varkaan vierailu on aina yllätys. Mikä olisi sellainen varas, joka ilmoittaisi etukäteen, milloin hän tulee varastamaan! Tämä teksti KOROSTAA siis VALVOMISEN TÄRKEYTTÄ.
Matthew 24: 43 "But know this, that if the goodman of the house had known in what watch the thief would come, he would have watched, and would not have suffered his house to be broken up."
We DON'T KNOW the date or the season of the coming of Jesus, but he COMES UNEXPECTEDLY. A visit of a thief is always a suprise. What is that thief who reports his coming beforehand! This text STRESSES the IMPORTANCE OF WATCHING.
1. Tess. 5: 2, 4 " sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran (EHJEH'n) päivä tulee niinkuin varas yöllä... Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas."
Ensisilmäyksellä tämä Paavalin teksti vaikuttaa vastakkaiselta edelliseen Matteuksen tekstiin verrattuna. Mutta katsotaanpa tarkemmin asiaa. Matteuksen teksti kehoittaa valvomaan ja tarkkaamaan, ettei Jeesuksen paluu pääsisi yllättämään meitä valmistautumattomina. Paavali kiitti tessalonikalaisia "veljiä", jotka elivät Jeesuksen paluuta odottaen ja aikain merkkejä tarkaten, että he olivat jo valinneet valvomisen, niin ettei Paavalin tarvinnut heitä siihen erikseen kehoittaa. Paavali toteaa saman luvun ensimmäisessä jakeessa "Mutta aikakausista ja määräajoista ei teille, veljet, ole tarvis kirjoittaa". Paavalin opetuksen mukaan maailmassa on siis myös sellaisia ihmisiä, joille Jeesuksen paluu ei tapahdu yllätyksenä, vaikka se tulee olemaan juuri sitä suurimalle osalle ihmisiä. Ne, jotka ovat VALINNEET VALVOMISEN ASENTEEN, ovat Paavalin sanojen mukaan "valkeuden lapsia" ja "päivän lapsia" vastakohtana "yön lapsille" ja "pimeyden lapsille" (5: 5), ja HEITÄ EI JEESUKSEN PALUU TULE YLLÄTTÄMÄÄN.
1. Thess. 5: 2, 4 " For yourselves know perfectly that the day of the Lord so cometh as a thief in the night... But ye, brethren, are not in darkness, that that day should overtake you as a thief."
At first it might seem to us that this text is an opposite of the text of Matthew. But let's look closer at this text. The text of Matthew recommends us to watch that the coming of Jesus should not surprise us as unprepared. Paul thanked the Thessalonians, the brothers, who were watching the signs of the times and waiting for the coming of Jesus, so that Paul didn't have any reason to recommend them to do so. Paul wrote in 5: 1 "But of the times and the seasons, brethren, ye have no need that I write unto you." According to Paul there are also such people in the world which are not surprised when Jesus comes, although it really is a great surprise for the majority of the mankind. Those who have chosen AN ATTITUDE OF WATCHING are according to Paul "the children of light" and "the children of the day" as an opposite to "the children of the night" and "the children of darkness" (5: 5), and THEY SHALL NOT BE SURPRISED WHEN JESUS SHALL COME.
Edellisen luvun (4. luku) lopussa Paavali on puhunut Jeesuksen NÄKYVÄN ja KUULUVAN paluun yhteydessä tapahtuvasta Jumalan lasten tempaamisesta YHDESSÄ ylösnousseitten pyhien kanssa. Kuitenkaan Paavali EI SANALLAKAAN VAHVISTA niitä mielikuvituksellisia ajatuksia, joihin viittasin kirjoitukseni alkupuolella. Tämän tekstikohdan todellinen samona on mielestäni siinä, että valvovia Jumalan lapsia Jeesuksen paluu ei tule yllättämään lainkaan. He tulevat näkemään täyttyvissä aikainmerkeissä Jumalan niihin asettamat viestit, jotka tekevät heidät valppaiksi ja valmistautuneiksi muuttumaan kuolemattomiksi ja muuttamaan Jumalansa ja Lunastajansa luo ikuiseen ja todelliseen Kotiin.
In the end of the former chapter (4. chapter) Paul has written about the coup of God's children TOGETHER with the dead in Christ in the AUDIOVISUAL coming of Jesus. But Paul has written NOT A WORD about such imaginary things I mentioned in the beginning of this writing. I think this text stresses those who are watching shall not be surprised at all when Jesus comes. They shall see God's messages in the fulfilled signs of the times, which shall make them awake and ready for to have a change to immortality and to move to their own God and Redeemer, to their everlasting Home.
2. Piet. 3: 10 " Mutta Herran (EHJEH) päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat."
Voiko joku vielä tämän tekstin luettuaan väittää, että Jeesuksen paluu tapahtuisi salaisesti? Jos kerran koko maa ja kaikki, mitä siinä on, katoavat ja palavat, SE EI VOI OLLA SALAINEN TAPAHTUMA! Pietari puhui niistä, jotka moittivat ja solvaavat Jumalaa lupauksensa täyttämisestä sanoessaan, että Jumala "viivyttelee" (3: 9) Jeesuksen takaisintuloa. Pietari toteaa, että kysymyksessä ei ole Jumalan viivyttely vaan Jumalan armo, sillä hän tahtoisi, että kaikki ehtisivät tehdä parannuksen ja valmistua Jeesuksen tulolle. VALMISTAUTUMATTOMILLE IHMISILLE JEESUKSEN TAKAISINTULO ON YLLÄTYS aivan samalla tavalla kuin yöllinen varkaan vierailu.
2. Peter 3: 10 " But the day of the Lord (EHYEH) will come as a thief in the night; in the which the heavens shall pass away with a great noise, and the elements shall melt with fervent heat, the earth also and the works that are therein shall be burned up."
If the whole world with all that is upon it shall vanish and be burned up, IT CAN'T HAPPEN SECRETLY! Peter Is anyone still willing after reading this to claim that the coming of Jesus shall happen secretly?spoke about those who were criticizing and abusing God that he is slacking and delaying to fulfill his promise of the coming of Jesus (3: 9). Peter shew that God is not delaying but shoeing his mercy, for he real wishes that everybody should repent in time and be prepered for the coming of Jesus. EVERYONE WHO IS NOT PREPARED HAS A SURPRISE WHEN JESUS COMES like a visit of a thief in the night.
VALVOMISEN TÄRKEYTTÄ korosti myös Johannes:
"Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari, ja tee parannus. JOS ET VALVO, niin minä tulen niinkuin varas, ETKÄ SINÄ TIEDÄ, MILLÄ HETKELLÄ minä sinun päällesi tulen" (Ilm. 3: 3).
"Katso, minä tulen niinkuin varas; AUTUAS SE, JOKA VALVOO ja PITÄÄ VAATTEISTANSA VAARIN, ettei hän kulkisi alastomana eikä hänen häpeätänsä nähtäisi" (Ilm. 16: 15).
John stressed also the importance of watching:
"Remember therefore how thou hast received and heard, and old fast, and repent. If therefore thou shalt not watch, I will come on thee as a thief, and thou shalt not know what hour I will come upon thee" (Rev. 3: 3)
"Behold, I come as a thief. Blessed is he that watcheth, and keepeth his garments, lest he walk naked, and they see his shame" (Rev. 16: 15).
Johannes korosti oman elämän (vaatteiden) valvomista ja puhdistamista eli syntiemme tunnustamista ja hylkäämistä, ettei Jeesuksen paluu ja Jumalan kirkkauden ilmestyminen tuhoaisi meitä (tulisi päällemme). Todellisuudessa tämä ITSENSÄ VALVOMINEN on TÄRKEÄMPÄÄ kuin ajamerkkien tarkkailu. Jos olemme uskollisia tälle kehoitukselle ja teemme tilimme Jumalan kanssa selviksi nyt, Jeesuksen paluu EI YLLÄTÄ meitä, tapahtuipa se sitten minä ajankohtana hyvänsä. Mutta jos laiminlyömme tämän tärkeän valvomisen, joudumme kohtamaan JUMALAN PYHYYDEN saastaisuudessamme. Pyhittymätön ihminen ei kestä Jumalan pyhyyden kirkkautta, ja seurauksena on hänen tuhoutumisensa eli ikuinen kadotus.
VARAS PÄÄSEE YLLÄTTÄMÄÄN KÄÄNTYMÄTTÖMÄN JA UUDISTUMATTOMAN IHMISEN!
John emphasized watching one's own life (garments) and confessing and rejecting the sins, so that the coming of Jesus and the appearance of God's brightness should not destroy (come upon) us. In reality it's MUCH MORE IMPORTANT TO WATCH ONESELF than to watch the signs of the times. If we shall obey this request and make clear our relation with God, the coming of Jesus SHALL NOT SURPRISE us no matter when it happens. But if we neglect the very important watching, we are bound to face GOD'S HOLINESS in our impurity. The one who has not devoted is not able to tolerate God's brightness, and he must face an eternal perdition. A THIEF SHALL SURPRISE THOSE WHO ARE NOT CONVERTED AND REFORMED.
Varas on luonnollisesti Saatan (Joh. 10: 1, 10), joka ei tahdo, että kukaan pelastuisi (Jes. 14: 17), vaan että kaikki joutuisivat hänen kanssaan helvetin liekkeihin! Tuo Varas on johtanut tätä maailmaa jo yli 6000 vuoden ajan. Hesekielin kirjassa Saatanan hallintoa verrataan "suureen kaupankäyntiin" (Hes. 28: 16, 18). Kaupankäynti ei ole vain pelkkä kielikuva Saatanan hallitsemassa maailmassa, vaan myös jokapäiväinen konkreetinen asia. Pysähtykäämme hetkeksi miettimään, mitä tuo Suuri Varas on saanut aikaan ensiksi Jumalan hallinnossa ja toiseksi ihmisten maailmassa.
Satan is naturally the thief (John. 10: 1, 10), who doesn't wish that anybody shall be saved (Isa. 14: 17), but everybody shall be cast into the flames of the hell with him! That Thief has been conducting this world more than 6000 years by now. Ezekiel compared his management to the "multitude of his merchandise" (Eze. 28: 16, 18). The merchandise is not only a mere metaphor in the world under Satan's management but also a concrete everyday affair. Let's have a break and think about what has the Great Thief caused foremost in God's management and secondly in the human world.
Koko maailma on tänä hetkenä konkurssin partaalla! Koko maailman rahat ovat hävinneet, ja kaikki kansat ovat velassa keskenään toinen toisilleen! Taloudellinen hyvinvointi ei ole koskaan jakaantunut tasaisesti tässä saatanan hallitsemassa maailmassa. Tällä hetkellä kuitenkin sosiaaliset erot ovat kasvaneet rähähdysmäisesti. Mutta omituisinta on se, että rahaa ei tunnu olevan missään. Ehkä meidän tulisi herätä tajuamaan, että Varas on jo yllättänyt meidät!
The whole world is in failure by now! All the money have disappeared and vanished, every nations are in debt with each others! Social welfare has never been stable in this world where Satan is managing. But nowadays the social differences have grown explosively. The most curious thing is that money can't be found nowhere. Maybe we have to awake and realize that the Thief has already surprised us!
Uskon ja ymmärrän, että kaikki nämä "varas"-tekstit antavan meille yhden ajanmerkin, jota on syytä tarkata. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä noissa teksteissä on alunperin sanottu, ja miten paljon käännökset ja editoinnit ovat muuttaneet niitä! Näyttää kuitenkin tällä hetkellä siltä, että maailman näyttämölle on ilmestynyt yllättäin Varas. Siis myös kohta näemme taivaan pilvissä Lunastajamme, Vapahtajamme, Isämme, Jumalamme, Ehjeh'mme! Ylistys Hänelle!
I believe and understand that all these texts telling about "the thief" give us one sign of the time, and we have a good reason to watch upon it. It would be very interesting to know what were the texts like at first and how much they have been changed in the translations and the editions! However it seems to me that a Thief has appeared on the stage of this world. Therefore we will very soon see also our Redeemer, Father, God, Ehyeh coming in the clouds! Praise to Him!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti