There is a parable about a widow and a judge in the beginning of the 8th chapter of Luke (Luke 18: 1 - 8). It is where we can find the prophecy of Jesus about the lack of faith in the end of the world.
"Minä sanon teille: hän (Jumala) toimittaa heille (Jumalan valituille) oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Luuk. 18: 8).
"I tell you that he (God) will avenge them (God's children) speedily. Nevertheless when the Son of man cometh, shall he find faith on the earth?" (Luke 18: 8).
Haloo, haloo, pysytäänpä asiayhteydessä, saatta joku jo rientää sanomaan, Jeesushan opettaa tässä yhteydessä rukouksen merkitystä. Totta, niin opettaa! Mutta onko rukoukseen liittyvä usko jotakin erilaista uskoa kuin esim. se usko, jolla tullaan uskoon ja pelastutaan? Lienee parasta tutkia ensin sanaa "usko”.
Hallo, hallo, notice the context, somebody may hasten to shout, Jesus did teach about the importance of prayer. Yes, that's true! But does the faith differ somehow in the prayer? I think it's better to study the word "faith" at first.
Alkutekstissä läytyy kreikan kielen sana πιστιν, joka tulee sanasta πιστευω, jonka merkitykset ovat sanakirjan mukaan seuraavat:
1. uskoa
2. uskoa jonkun puhetta
3. uskoa/luottaa
4. uskoa Jeesukseen/Jumalaan
5. uskova, uskoontullut
6. olla uskollinen
7. uskoa jollekulle/jonkun haltuun.
In the manuscript there is a Greek word πιστιν, which comes from πιστευω, which means:
1. to believe
2. to believe someone's speech
3. to believe/to trust
4. to believe in Jesus/God
5. a believer
6. to be faithful
7. to entrust.
Vastaava englanninkielinen sana on faith, jonka merkitykset ovat puolestaan seuraavat:
1. usko
2. luottamus
3. uskollisuus
4. kunniasana
5. lupaus
Mainittakoon vielä lisäksi, että kyseinen englanninkielen sana liittyy myös käsitteeseen kristinusko (Christian faith).
The corresponding word in English is faith, which means:
1. belief
2. trust
3. faithfulness
4. word of honor
5. promise
it's used for example in the word Christian faith.
Näyttää siis jo tässä vaiheessa täysin turhalta yrittää selittää, että k.o. tekstin sana "usko" ei liittyisi ihmisen henkilökohtaiseen Jumala-suhteeseen, ja ettei Jeesuksen sanat ennustaisi uskon vähäisyyttä tai kenties täydellistä katoamista viimeisinä päivinä. On hyvä muistaa, että Jeesus/Jumala ei puhu koskaan itseään pussiin eikä sekoile opetuksessaan niin kuin me ihmiset teemme. Kun Jeesus vertasi Ihmisen Pojan päiviä Nooan päiviin (Matt. 24: 37; Luuk. 17: 26), hän ennusti jo siinä uskon häviävän tai ainakin käyvän hyvin vähiin maailman loppuun mennessä. Nooan päivinä vain kahdeksan ihmistä noudatti Jumalan pelastuskutsua, vaikka sitä oli saarnattu 120 vuoden ajan. Uskonnollisuutta on meidän päivinämme aivan tavattoman paljon, mutta uskonnollisuus ei ole mikään todiste todellisesta uskosta.
It seems to me that it's totally in vain to try to claim that the word "faith" doesn't belong to the relationship between man and God and that Jesus didn't mean with his words the lack of faith in the end of the world. We must remember that Jesus/God is never inlogical like we are. Jesus compared the days of the Son of man to the days of Noah (Matthew 24: 37; Luke 17: 26), and he foresaw even then that the faith shall vanish or at least decrease very much in the end of the world. Only eight people followed God's words in the days of Noah, although they have heard them for 120 years. There is very much religiousness in these days, but it's not any proof of a real faith.
Kaikille niille, jotka haluavat itse tutkia syvemmin tuota sanaa usko/πιστιν, kerrottakoon että sama sana esiintyy myös seuraavissa evankeliumiteksteissä:
Matt. 8: 10; 9: 2, 22, 29; 15: 28; 17: 20; 21: 21; Mark. 4: 40; 11: 22; Luuk. 8: 25; 17: 5; 22: 32; Joh. 20:31.
I can tell to everybody who is willing to study more closely the word faith/πιστιν that the same word appears in the following gospel texts:
Matthew 8: 10; 9: 2, 22, 29; 15: 28; 17: 20; 21: 21; Mark 4: 40; 11: 22; Luke 8: 25; 17: 5; 22: 32; John 20: 31.
Saman sanan johdannainen esiintyy myös Raamatun ehkä tärkeimmässä ja siteeratuimassa jakeessa Joh. 3: 16 muodossa: πιστευων.
Also in John 3: 16 there is a form πιστευων.
Vaikka kyseinen usko-sana liittyisikin ainoastaan rukoukseen, usko nousee silloin entistäkin tärkeämmäksi kriteeriksi Jumalan valittujen elämässä. Vertauksen leski etsi tuomarilta apua riitapuoltaan vastaan (Luuk. 18: 3). Sana riitapuoli ei ilmaise kyllin selkeästi sitä alkuperäistä ajatusta, joka vertaukseen liittyy. Vastaava kreikan kielen sana on αντιδικον (αντιδικοζ), joka merkitsee ahdistaja, vastustaja, vihollinen.
Even if that the word faith would do only with the prayer, it would be the most important criterion in the life of the chosen ones of God. The widow in the parable were seeking help from the judge against her adversary (Luke 18: 3). It comes from the Greek word αντιδικον (αντιδικοζ), which means a tormentor, a competition/an adversary, an enemy.
Ihmiskunnan todellinen vastustaja ja vihollinen on Saatana, joka aloitti kapinan Jumalaa vastaan jo taivaassa. Syntiinlankeemuksen myötä ihmiskunta liittyi tuohon samaan Jumalan vastaiseen kapinaan. Jokainen yksilö, joka haluaa valita kuitenkin kuuliaisuuden tien suhteessa Jumalaan tuon jatkuvan kapinan keskellä, joutuu sekä ihmisten että henkivaltojen vihanpidon kohteeksi. Tuossa ahdistuksessa ainoa yhteydenpitokeino Jumalaan on nimenomaan rukous.
The real adversary and enemy of the mankind is Satan, who began his rebellion against God already in heaven. Through the fall the mankind took part to his rebellion. Every single human being who wants however to be faithful to God among this rebellion becomes an object of the enmity of the people and the spirits. The only way to keep contact with God is prayer in this distress.
Jumala on asettanut rukouksen kuulemiselle ehdoksi sen, että olemme oikeuden ja totuuden puolella eli uskomme häntä = uskomme hänen sanojaan ja toimimme niiden mukaan (Jes. 58: 6 - 14). Jos meillä on vääryys sydämessä, Jumala ei kuule meitä (Ps. 45: 8; 66: 18). Rukouksemme ohjautuvat silloin hänen vastustajalleen, Saatanalle, joka ryhtyy ilomielin jumalaksemme johtaen meitä syvempään uskonnolliseen eksytykseen.
There are some demands before God answers to our prayers; he wants that we are standing for truth and rightness or that we believe in him = that we believe his words and live after them (Isa. 58: 6 - 14). If we have wickedness/iniquity in our hearts, God will not hear us (Ps. 45: 7; 66: 18). Our prayers are drifted then to his adversary and competition, Satan, who enters to be our god leading us astray deeper in our religious life.
Jumala on Isämme, jota saamme pyytää avuksemme aivan samalla tavalla kuin lapset puhuttelevat vanhempiaan. Jeesus antoi tästä hyvän opetyksen Isä meidän-rukouksessa. Taivaallista Isää (EHJEH) ei tarvitse eikä pidä kerjätä niin kuin kertomuksen leski suorastaan uuvutti tuomarin jatkuvilla pyynnöillään. Jeesus opetti leski ja tuomari -vertauksellaan nimenomaan lapsenomaista uskoa ja luottamusta Taivaalliseen Isäämme! Herraa (JAHVE/JEHOVA) on pitänyt aina huutaa avuksi (1. Moos. 4: 26). Tässä on merkittävä ero EHJEH'N ja JAHVEN välillä! Voimme lähestyä Taivaallista Isää, EHJEH'ä sydämen hiljaisuudessa, mutta Jahve vaatii meluavia joukkoja ympärilleen.
God is our Father, and we can talk to him like the children are speaking to their parents. Jesus gave us a good lesson about that when he taught the disciples to pray. We don't have to or we must not beg like the widow in the parable, who made the judge tired with her requests. Jesus shew with this parable what kind is a child's faith and a good confidence to our Heavenly Father! YAHWEH/JEHOVAH demands that people must call upon his name (Gen. 4: 26). There is this kind of difference between EHYEH AND YAHWEH! We can pray our Heavenly Father, EHYEH, silently in our hearts, but YAHWEH demands noisy groups around him.
2 kommenttia:
Kyllä Helinä. Ehjeh kuulee ja näkee meidät hiljaisuudessa. Jahve vaatii ympärille remuavia joukkoja.
Löytäneekö hän uskoa kun tulee !!!
Jeesus kutsui seuraajiaan hiljaisuuten ja syrjäiseen paikkaan. Jeesus nosti köyhän leskivaimon ja publikaanin rikkaiden ja itsevanhurskaiden yläpuolelle. Jeesus syntyi vaatimattominpiin oloihin maailmassa. Hänen seuransa kelpaa vain hiljaisille ja vaatimattomille, nöyrille ja särkyneille!
Lähetä kommentti