torstai 3. joulukuuta 2009

Isän tahto = The Farther's will

Isän tahdon toteuttaminen oli Jeesuksen elämän tehtävä ja tarkoitus. Kaikessa mitä hän teki, hän kysyi aina ensin Isän tahtoa. Jeesus eli Isän tahdosta. Seuraavaksi muutama teksti-esimerkiksi Jeesuksen nöyrästä asenteesta. 

  To fulfill Father's will was the task and the aim of Jesus. He made everything according to his Father's will. Jesus lived of his Father's will. There are some examples how Jesus obeyed meekly his Father. 

1. "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa" (Joh. 4: 34).

1. "My meat is to do the will of him that sent me , and to finish his work" (John 4: 34). 

2. "En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt" (Joh. 5: 30). 

2. "I can of mine own self do nothing: as I hear, I judge: and my judgment is just: because I seek not mine own will, but the will of my Father, which hath sent me" (John 5: 30). 

3. "Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt. Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä" (Joh. 6: 38, 39). 

3. "For I came down from heaven, not to do mine own will, but the will of him that sent me. And this is the Father's will which hath sent me, that of all which he hath given me I should lose nothing, but should raise it up again at the last day" (John 6: 38, 39). 

 4. "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani" (Joh. 7: 16, 17). 

4. "My doctrine is not mine, but his that sent me, If any man will do his will, he shall know of the doctrine, whether it be of God, or whether I speak of myself" (John 7: 16, 17). 


Jeesus opetti myös seuraajiaan sekä esimerkein että sanoin mukautumaan Isän tahtoon. Suurimman tuskansa hetkinä Getsemanen yössä Jeesus tyytyi Isän tahtoon, vaikka esittikin ensin toivomuksen hänelle annetun maljan poisottamisesta (Matt. 26: 39; Mark. 14: 36; Luuk. 22: 42). Isä meidän -rukouksessa (Matt. 6: 9 - 13; Luuk. 11: 2 - 4) Jeesus antoi mallin siitä, miten meidän tulisi rukoilla. Tuo mallirukous ei ole pitkä Jumalalle esitettävä luettelo tarpeistamme, vaan ainoastaan kaiken tarpeellisen sisältävä lyhyt ja yksinkertainen uskon ilmaus. Yksi keskeisen tärkeä asia koko elämässämme on Isän tahto.

Jesus taught concretely and by words his disciples to obey the Father's will. Even in the moment of his greatest sufferings in the night of Gethsemane Jesus agreed with his Father's will, although he at first prayed "let this cup pass from me" (Matthew 26: 39; Marc 14: 36; Luke 22: 42). When Jesus taught his disciples to pray (Matthew 6: 9 - 13; Luke 11: 2 - 4) he gave us an example, how we should pray. Our prayer should not be a long list of needs, but a simple and short confess of faith. One of the most important things in our life is the Father's will. 

On suorastaan paradoksaalista mutta Jumalan tahtoa vastustetaan kenties kaikkein kiivaimmin juuri rukouksessa. Nimittäin sellaisessa rukouksessa, jossa toistuvasti ja kiivaasti hoetaan samaa asiaa, ikään kuin Jumala olisi kuuro, sokea, tyhmä ja ymmärtämätön. Syntisen ihmisen on tarpeellista muistaa, että Jumala, joka on Henki (Joh. 4: 24) tietää tarpeemme jo ennen meitä. Itse asiassa me emme edes näe elämäämme tai asioitamme niin laajassa mittakaavassa, että ymmätäisimme, mitä olisi parasta rukoilla. Mutta tämänkin heikkoutemme hyvä Isämme on huomioinut jo aikoja sitten. Paavali, joka ymmärsi asian oman Damaskontien kokemuksensa pohjalta (Ap.t. 9: 1 - 19), kirjoittaa: "Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla" (Room. 8: 26, 27). 

It is a paradox but possibly we protest mostly Father's will when we are praying. Specially in such prayers when we are repeating the same thing as if our God were deaf, blind, stupid and unwise. When being sinners we must remember that God, who is a Spirit (John 4: 24), knows our needs just before us. In a matter of fact we don't even see our life so widely that we could be able to understand what is the main thing we should need. But our heavenly Father knew even that problem long time ago. Paul didn't understand what he was doing but God made a chance in his life (Acts 9: 1 - 19), and Paul wrote: "the Spirit... maketh intercession for the saints according to the will of God" (Rom. 8: 26, 27).

Kaikkia niitä, jotka tekevät taivaallisen Isän tahdon, Jeesus kutsuu sisarikseen ja veljikseen (Matt. 12: 50). Sen tähden Jeesus muistutti kuulijoitaan Isän tahdon tekemisen tärkeydestä sanoessaan. "Ei jokainen, joka sanoo minulle:'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon" (Matt. 7: 21). Meriittilistat ja kunniakirjat eivät auta mitään viimeisen päivän tuomiolla (Matt. 7: 22)! Ainoa asia, mitä taivaan valtakunnan sisäänottaja tarkkaa, on Isän tahdon nuodattaminen. Jokainen joka ei täytä tätä ehtoa kuulee Jeesuksen sanat: "Menkää pois minun tyköäni te laittomuuden tekijät" (Matt. 7: 23). 

Whosoever shall do the will of Father the same is brother and sister of Jesus (Matthew 12: 50). Therefore Jesus reminded his followers to do the Father's will when he said: "Not every one that saith unto me, Lord, Lord, shall enter into the kingdom of heaven; but he that does the will of my Father which is in heaven" (Matthew 7: 21). Any merits or diplomas do help at the last day of judgment (Matthew 7: 22)! The only thing Jesus is waiting from us is to obey the will of his Father. Those who don't obey shall hear the words: "depart from me, ye that work iniquity" (Matthew 7: 23). 

Jumalan tahdon tietäminen ei riitä, vaan on tehtävä, toimittava ja elettävä Jumalan tahdon mukaan (Luuk. 12: 47). Joskus tunnustus ja toiminta saattavat olla ristiriidassa keskenään, mutta viimeisellä tuomiolla kohtalomme ratkaistaan toiminnan ja elettyjen tosiasioiden mukaan (Matt. 21: 28 - 31).

It's not enough if we know the will of God, but we must also live and act according it (Luke 12: 47). Sometimes confession and action are in conflict with each other, but it's action and reality of life which judges our fate (Matthew 21: 28 - 31). 

Jeesuksen sanojen mukaan Isän tahdon vastustajat ovat laittomuuden tekijöitä (Matt. 7: 21 - 23). Mitkä asiat voivat olla Jumalalle niin tärkeitä, että ne ratkaisevat ihmisten ikuisen kohtalon? Löydämme Raamatusta kyllä muutamia esimerkkejä siitä. 

As Jesus said those who disobey Father's will are those who work iniquity (Matthew 7: 21 - 23). What is so important that it may judge our fate for ever? We'll find some examples in the Bible. 

1. Kertomus Hyvästä Paimenesta ja sadasta lampaasta (Joh. 10: 11 - 18) opettaa, miten Jumalan rakkaus kohdistuu heikoinpaankin ihmiseen, ja juuri heitä Jumala pitää omana silmäteränään. Yleensä seurakunta ei rikastu heidän lahjoituksistaan ja kymmenystuloistaan, sillä he ovat kuin se köyhä leski, joka häpesi rikkaiden lahjoittajien keskellä kahta vaivaista ropoaan (Mark. 12: 41 - 44). Jumalan suuren mielenkiinnon kohteena on se, miten tällaisia ihmisiä kohdellaan niiden keskuudessa, jotka sanovat olevansa Jumalan lapsia. Jumalan tahto on Jeesuksen sanojen mukaan se, ettei yksikään heistä joudu kadotukseen (Matt. 18: 12 - 14). Tuo "yksi lammas" voi tietenkin olla myös kuka tahansa serakunnassa hylätty ja vieroksuttu, sen piiristä ulos heitetty tai sieltä itse lähtenyt tai kuka hyvänsä seurakunnan ulkopuolella aina ollut henkilö. Jeesus on osoittanut selvästi omalla esimerkillään, mikä on Isän tahto heihin nähden. Taivutammeko tässä kohdassa tahtomme hänen tahtoonsa? 

1. The story about the Good Shepherd and the lamps (John 10: 11 - 18) teaches us that God loves even the weakest ones, actually they are his babies. Usually such people are poor and they can't offer very much, but they are like a poor widow, who are ashamed among the rich for their two mites (Marc 12: 41 - 44). Of course that "one lost lamp" may be also whosoever; someone who is refused, cast out, gone away or always outside of the church. Jesus showed us, what his Father is waiting from us. Do we follow the Father's will? 

2. Kun Jeesus paransi sapattina sokeana syntyneen miehen, kansa oli hämmästyksissään, eivätkä he voineet käsittää, miten Jeesus saattoi tehdä tuollaisen ihmeteon (Joh. 9: 1 - 34). He pitivät Jeesusta sapatin rikkojana, mutta Jeesus todisti heille, että Jumala kuulee niitä, jotka pelkäävät Jumalaa ja tekevät hänen tahtonsa (Joh. 9: 31). Jeesus ei siis rikkonut Jumalan lepopäiväkäskyä (2. Moos. 20: 8 - 11), vaan korosti sen oikeaa henkeä. Jeesus vapautti sapatin niistä juutalaisten rakentamista lisäsäännöksistä, jotka tekivät sapatista raskaan taakan. Oikeassa hengessä vietetty sapatti on Jumalalle kunniaksi. Ja Jumala kuulee ja siunaa niitä, jotka tekevät tässäkin hänen tahtonsa! 

2. When Jesus healed on the Sabbath the blind man people were astonished and they did not understand how it was possibly for Jesus (John 9: 1 - 34). They found Jesus as a Sabbath breaker, but Jesus proofed to them that God is listening to them that is worshipper of God and obeys his will (John 9: 31). Jesus did not break the fourth commandment (Ex. 20: 8 - 11), but he emphasized the right spirit of the Sabbath. Jesus broke the extra rules of the Jews, which made the Sabbath a heavy load. Sabbath with the right spirit is God's glory! God is listening and blessing them that do his will! 

3. Tämän maailman henkeen ja tapoihin mukautuminen on vastenmielistä taivaalliselle Isälle. Maailman henki ei synnytä meissä mitään hyvää, otollista tai täydellistä. Siksi Jumalan tahto on, että muuttuisimme ja uudistuisimme. Tämä muutos edellyttää sekä fyysistä että henkistä muuttumista. "Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää, otollista ja täydellistä" (Room. 12: 1 - 3). 

3. To conform to this world and it's spirit is disgusting to the heavenly Father. The secular spirit doesn't create anything that is good, acceptable and perfect. Therefore God's will is our transformation and renewing. It means both physical and mental renewing. " be not conformed to this world: but be ye transformed by the renewing of your mind, that ye may prove what is that good, and acceptable, and perfect, will of God" (Rom. 12: 1 - 3) 

4. Taivaan enkelit ja pyhät olennot suitsuttavat ikuista kiitosta ja ylistystä Jumalalle, joka valtaistuimella istuu (Ilm. 4: 8 - 11). Siksi Jumalan tahto lapsiinsa nähden on alituinen kiitollinen mieli "Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa" (1. Tess. 5: 18). Jumala asuu kansansa kiitosvirtten keskellä (Ps. 22: 4). Tämän elämän vaikeudet on annettu meille kiitoskouluksi. 

4. The angels and the beasts in heaven do praise and give glory for ever to God, who is sitting on his throne (Rev. 4: 8 - 11). Therefore God's will is that his children do continuously give thanks. "In every thing give thanks: for this the will of God in Christ Jesus concerning you (1. Thess. 5: 18). God is dwelling among the praises of Israel (Ps. 22: 3). The troubles of this life are our school of praise. 

5. Jumalan tahdon seuraaminen ei ole yksinkertaisen helppoa meille ihmisille, jotka olemme lihaa ja verta. "Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on" (Hebr. 10: 36). Ehkä kestävä kilvoittelu onkin liikaa kaikille niille, jotka joutuvat kuulemaan Jeesuksen ankarat ja torjuvat sanat: "Menkää pois”! 

5. To follow God's will is not very easy for us, who are flesh and blood. "For ye have need of patience that, after ye have done the will of God, ye might receive the promise" (Hebrew 10: 36). May the the continuous efforts are too much for those who shall hear Jesus' words: "Depart from me”! 

6. Yrittäminen omassa inhimillisessä voimassa on liian raskasta ja suorastaan ylivoimaista meille ihmisille. Jumala tarjoaa meille apuaan suuren lammasten Paimenen, Jeesuksen Kristuksen kautta (Hebr. 13: 20, 21). Kelpaako hänen apunsa meille, vai olemmeko liian ylpeitä ja jatkammeko yrittämistä omin avuin? Nöyrtyminen ja avun pyytäminen saattaa olla joillekuille liian vaikeaa. Se on surullista, sillä vain nöyrtymisen kautta taivaan portit voivat avautua meille. 

6. Making efforts by human power is too heavy and actually impossible for us. God is offering us his help through the Great Shepherd, Jesus Christ (Hebrew 13: 20, 21). Do we want to have his help or are we too brave and do we continue to try by our own power? To humble oneself and to ask help may be too difficult sometimes. It's sad, for the heavenly gates shall be opened only those who are willing to humble themselves. 

7. Seisominen Jumalan riveissä vaatii myös rohkeutta. Ei ole helppoa olla erilainen ja erottua massasta. Joskus kuvittelemme onnistuneemme pitämään kiinni uskostamme, kun poistumme hiljaa paikalta aiheuttamatta minkäänlaista hämminkiä. Pietari, joka joutui moneen kovaan koetukseen elämänsä aikana, kirjoittaa, että Jumalan tahto on, että "hyvää tekemällä tukimme suun mielettömäin ihmisten ymmärtämättömyydeltä" (1. Piet. 2: 15). Siinäpä riittää haastetta! 

7. We need courage to follow God. It's not easy to be unequal than the majority. May be we have sometimes succeeded to go away without making any noise and we are thinking it's good. Peter, who experienced many hard tests, wrote "For so is the will of God, that with well doing ye may put to silence the ignorance of foolish men (1. Peter 2: 15). Much to do! 

8. Hyvän tekeminen sujuu meiltä helposti niin kauan kuin meitä ylistetään ja kehutaan. Ja mitä julkisempaa kehuminen on, sitä korkeammalle rintamme kohoaa. Mutta entä sitten kun kiitos kääntyy parjaukseksi! Lihallista ihmistä ei miellytä tehdä hyvää kärsien, vaikka Pietari sanoo sellaisia autuaiksi (1. Piet. 3: 14 - 17). Jumalan tahdon toteuttamisessa tässä vaikeassa kokeessa meitä voi auttaa vain Jeesus Kristus, joka" kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta" (1. Piet. 3: 18). 

8. It's easy to do well, if you get praise and thanks. The more publicly we are praised the more proud we are. But what happens if the praises turn to abuse! We do not like to do well and suffer at the same time, although Peter calls such people happy (1. Peter 3: 14 - 17). To do according to God's will in this difficult test we must get help from Jesus Christ, who was put to death for sins, the just for the unjust (1. Peter 3: 18). 

9. Hyvin vahvan vastakohdan Jumalan tahdolle muodostavat lihan himot. Tästä vaarasta kirjoittavat sekä Pietari (1. Piet. 4: 2) että Paavali (1. Tess. 4: 3). Tässä ajassa on valitettavasti hyvin vaikea nähdä enää mitään eroa maailman ja seurakunnan välillä! Surullista! Mikä valtava määrä surua onkaan tässä maailmassa hajonneiden perheiden tähden! 

9. The lusts of flesh are heavily against God's will. Both Peter (1. Peter 4: 2) and Paul (1. Thess. 4: 3) wrote about this topic. Unfortunately it's very difficult to distinguish and see the limit between the world and the church nowadays concerning this thing! Very sad! How much there are sorrow fro the broken families in this world! 

10. Taloudellisen voiton ja rikastumisen toivo näkyy myös yhä selkeämmin seurakunnissa. Menestyksen teologia valtaa alaa hengellisellä rintamallakin. Jumala on varoittanut tästäkin tahtonsa vastaisesta menettelystä etukäteen Pietarin suulla näin: "kaitkaa teille uskottua laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta" (1. Piet. 5: 2; Matt. 6: 33). 

10. We can see also more and more the hope of economical profits and getting rich even in the churches. We have heard about the theology of success/prosperity. God has warned us beforehand by Peter: "Feed the flock of God which is among you, taking the oversight thereof, not by constraint, but willingly, not for filthy lucre, but of ready mind" (1. Peter 5: 2; Matthew 6: 33). 

Jumalan tahto on ilmaistu kaikessa lyhykäisyydessään Jumalan kymmenessä käskysanassa (2. Moos. 20: 1 - 17; 5. Moos. 5: 6 - 21). Jokainen edellä esitetyistä Raamatun esimerkeistä voidaan liittää joko ensimmäisen tai toisen laintaulun käskyjen henkeen. Rakkaus Jumalaan ja rakkaus lähimmäisiin on Jumalan tahto (Matt. 22: 37 - 40; Joh. 13: 34). Auttakoon armollinen ja hyvä Isämme (Ehjeh) meitä jokaista tulemaan "täyteen hänen tahtonsa tuntemista kaikessa hengellisessä viisaudessa ja ymmärtämisessä "(Kol. 1 : 9), että "pysyisimme täydellisinä ja täysin vahvoina kaikessa, mikä on Jumalan tahto" (Kol. 4: 12). 

We can see God's will expressed simply in the ten commandments (Ex. 20: 1 - 17; Deut. 5: 6 - 21). Every previous example can be compared with the first or the second table of the law. God's will is love to God and love to men (Matthew 22: 37 - 40; John 13: 34). May our merciful and dear Father (Ehyeh) help that we "might be filled with the knowledge of his will in all wisdom and spiritual understanding" (Col. 1: 9) and that we "may stand perfect and complete in all the will of God" (Col 4: 12).





3 kommenttia:

Kauko Allén kirjoitti...

Oletpa Helinä ehtinyt kirjoittaa tänne tärkeän tutkielman käskyjen ja "Isän" tahdon luonteesta. Tärkeä havainto näinä ahneuden ja kovuuden päivinä.
Hieno lause kirjoituksestasi:"Hyvää tekemällä tukimme suun mielettömäin ihmisten ymmärtämättömyydeltä" 1.Piet.2:15

Hyvää päivän jatkoa Helinä.
Lisää hienoja kirjoituksia.

helinajokinen kirjoitti...

Kiitos Kauko!

Mukavaa päivää Harrikin ja Vaakun kanssa!

Jeesuksen tunteminen kirjoitti...

Kiitos rakentavasta sekä hyvin tärkeästä aiheesta