torstai 21. tammikuuta 2010

IHS

Kuluneella viikolla yksi selviteltäväksi noussut kysymys kuului: Mitä merkitsee IHS? Netti tarjoaa vastauksen melkein kysymykseen kuin kysymykseen. Joten jokainen voi tarkistaa asian vallan hyvin ihan omin päin. Mutta oman muistini virkistämiseksi laitoin taas jotakin ylös itseäni varten. 

In this week I had many questions in my mind, but one of them was: What is IHS? In internet there are answers almost to every question. Therefore everybody can find out the answers by him-/herself. But as I have used to do I wrote something for myself to help my memory. 

Kolmannelta vuosisadalta (200 - 300 jKr.) alkaen Vapahtajan nimistä (?) on alettu käyttää lyhenteitä; IH/IHS = Jeesus ja XP/XPS = Kristus. Minusta tällainen nimien lyhentely vaikuttaa äärimmäisen tarkoitushakuiselta. Kuten eräässä aikaisemmassa kirjoituksessani totesin kirjainten XP (eli kreikkalaisittain chii, roo) taakse voi aivan hyvin kätkeytyä esim. Konstantinus Roomalainen (27.2.272/274 - 22.5.337) tai kuka tahansa, jonka alkukirjaimiksi nuo kaksi kirjainta sopivat. 

From the third century (200 - 300AD) there have been abbreviations of the names of our Redeemer ; IH/IHS = Jesus and XP/XPS = Christ. I feel this kind of abbreviations very purposeful. As I wrote in one earlier text behind the letters XP (chi, ro in Greek) there may be for example Constantine the Roman (27.2.272/274 - 22.5.337) hiding or anyone else who has the same initials.

Minusta tämä on varteenotettava seikka varsinkin, kun kolmas vuosisata on juuri Raamatun kanonisoijan ja suuren maailmanuskonnon perustajan, Konstantinuksen Suuren, aikaa! Ja kun kaiken lisäksi näitä kirjainlyhenteitä koskevissa tietolähteissä lähes poikkeuksetta todetaan, että "OIKEA ALKUPERÄINEN MERKITYS ON TUNTEMATON”! 

I think this is a remarkable fact especially when the third century is the time of Constantine the Great, who did canonize the Bible and created a world-wide religion! And after all when almost in all the informants telling about these letters is a comment " THE ORIGINAL MEANING IS UNKNOWN”!

Neljännellä vuosisadalla (300 - 400 jKr.) XP-lyhenteestä ("sigla") tuli myös symboli. Kaarle Suuren (2.4.742 - 28.1. 814) ajan jälkeen IHS sai latinalaisen muodon IHC. IHS-monogrammin (nimikirjaimia yhdistelemällä luotu symboli) käyttö yleistyi 12. vuosisadalla (1100 - 1200 jKr.), kun Pyhä Bernard Clairvauxlainen (1090 - 20.8. 1153) korosti pyhää nimeä Jeesus. Myös 14. vuosisadalla (1300 - 1400 jKr.) IHS-monogrammi oli erityisessä suosiossa, kun Siunattu Giovanni Colombini käytti sitä rinnassaan. Tämä Sienasta kotoisin ollut Colombini perusti vuonna 1360 uskonnollisen järjestön nimeltä Jesuati. Keskiajalla IHS muuttui symboliksi kuten XP Konstantinuksen aikana.

In the fourth century (300 - 400AD) of the XP-abbreviation ("sigla") was made a symbol too. After the Carlovingian time (780 - 900) there was also a Latin form IHC of IHS. The IHS- monogram was very popular in the 12th century (1100 - 1200AD), because the Saint Bernard of Clairvaux (1090 - 20.8. 1153) emphasized the holy name of Jesus. Also in the 14th century (1300 - 1400AD) it was a favorite monogram, for the Blessed Giovanni Colombini wear it on his breast. Giovanni was from Siena and he founded a religious society called Jesuati in 1360. In the Middle Ages IHS became a symbol like XP in the times of Constantine. 

Dominikaani Pyhä Vicent Ferrer (23.1.1350 - 5.4.1419) ja fransiskaani Pyhä Bernardine Sienalainen (8.9.1380 - 20.5.1444) hyväksyivät IHS:n ikonografiksi (termi, joka liittyy ikonitaiteeseen). Bernardine Sienalainen esitteli monogrammia yleisölle, mistä syystä jotkut moittivat häntä. Mutta Pyhä Ignatius Loyola (1491 - 31. 7. 1556) otti vuonna monogrammin järjestönsä "Society of Jesus" (1541) emblemiksi. 

IHS became the accepted iconographical characteristic of a Dominican SaintVicent Ferrer (23.1.1350 - 5.4.1419) and a Franciscan Saint Bernardine of Siena (8.9.1380 - 20.5.1444). Bernardine of Siena exhibited this monogram to his audience, and therefore he was blamed by some people. But in 1541 Saint Ignatius Loyola (1491 - 31.7.1556) adopted the monogram in his seal of the Society of Jesus (1541) and it became an emblem of his institute.





Kerrotaan, että nuo kirjaimet on tulkittu myös väärin merkityksessä "Ihmisten/Jerusalemin Pelastaja" eli "Jesus Hominun/Hierosolymae Salvator". (???????!!!!!!!) 

These letters have been understood also wrong as "Jesus Hominum/Hierosolymae Salvator" or "the Savior of men/Jerusalem". (???????!!!!!!!) 

Joskus keskimmäisen H-kirjaimen yläpuolella on kuvattuna risti ja sen alapuolella kolme naulaa, ja säteet ympäröivät koko kuvaa. Juuri näin on jesuiittojen embleemissä ja esim. myös Suomen tämänhetkisen presidentin vaakunassa. http://maallikkoapuri.blogspot.com/2009/08/tarja-halosen-vaakunassa-jesuiittojen.html 

Sometimes above the letter H there is a cross and under it three nails, and the whole figure is surrounded by rays. The emblem of Jesuits is alike and also our sitting president in Finland. http://maallikkoapuri.blogspot.com/2009/08/tarja-halosen-vaakunassa-jesuiittojen.html 

  On varsin mielenkiintoista todeta jälleen kerran, miten kolminaisuus ja neljä elementtiä liittyvät toisiinsa tässäkin "kristilliseksi" luullussa (?) symbolissa/embleemissä! Ristissä näkyy kolme samanlaista paalunpäätä ja alaosassa kolme naulaa sekä H-kirjain jakautuu neljään sananlaiseen osaan! Ja tietenkin kaikkein tärkein: AURINKO! Saimmeko jo viesti, jonka Saatana on lähettänyt matkaan?! Kirjaimet S ja I voivat todella hyvin merkitä myös "Saint Ignatius" eli "Pyhä Ignatius" tai mitä tahansa muuta yhtä epäraamatullista! 

It's very interesting to realize that once again the trinity and the four elements are bound together also in this symbol/emblem, which is supposed to be "Christian" (?)! There are three similar heads of pole in the cross and three nails and the letter H can be divided into four similar parts! And of course the most important thing: THE SUN! Did we catch the message from Satan already?! The letters S and I might be also the initials of "Saint Ignatius", or anyone else who has the same letters. 

Tällainen salaperäisyys Taivaallisen Vapahtajan nimen ympärillä saa minut todella varovaiseksi käyttämään mitään hänestä tunnettuja erisnimiä. Uskon yhä vahvemmin, että Johannes on välittänyt meille varteenotettavan sanan: "HÄNELLÄ OLI KIRJOITETTUNA NIMI, JOTA EI TIEDÄ KUKAAN MUU KUIN HÄN ITSE" (Ilm. 19: 12). 

I think I want to be very careful when I use any proper noun of our Heavenly Redeemer, because of this kind of mystery around his name. I believe more firmly that John did transmit us a remarkable word: "HE HAD A NAME WRITTEN, THAT NO MAN KNEW, BUT HE HIMSELF" (Rev. 19: 12). 

Ei kommentteja: