torstai 14. tammikuuta 2010

Johanneksen visioita = John's visions



Huom! Blogini on pohdiskelufoorumi! 
Attention! I'm thinking on my blog! 


Kun kuudes enkeli puhaltaa pasunaan (Ilm. 9: 13 - 21), ääni kuuluu kultaisen alttarin neljästä sarvesta, Jumalan edestä (jae 13). Kultaisen alttarin ääressä palveleva "enkeli" on puolestamme kuollut Lunastaja, joka lisää suitsukkeita (Ilm. 8: 3) eli oman uhrinsa ansioita ihmisten rukouksiin, meidän avunpyyntöihimme (Hepr. 4: 14 - 16). Kultainen alttari edustaa Jumalan pyhyyttä, Jumalaa itseään, joka on pelastuksemme jatkuva ja ikuinen vakuutus ja tae (Joh. 3: 16).(Haluan muistuttaa, että kaikki ilmestysmajaan/pyhäkköön liittyvät vertauskuvat avautuvat Jumalan suorittamassa pelastusteossa, ja että synbolit ovat usein päällekkäisiä!) 

When the trumpet of the sixth angel sounds (Rev. 9: 13 - 21) a voice come out from the four horns of the golden altar before God (verse 13). The "angel" serving by the golden altar is our Redeemer, who has died for us, and he is adding incenses (Rev. 8: 3) or the benefits of his own sacrifice to our prayers (Hebrew 4: 14 - 16). The golden altar represents God's holiness, God himself, for he is the continuous and everlasting guarantee of our salvation (John 3: 16). (I want to remind of the fact that every symbol of the tabernacle describes our salvation in God, and that the symbols are one on the other very often!)

Koska syntinen ihminen ei voi nähdä pyhää Jumalaa, Jumalaa kuvataan Raamatussa erilaisilla symboleilla. Ilmestyskirjan neljännessä luvussa kuvataan Jumalan valtaistuinsalia ja kerrotaan neljän silmiä täynnä olevan olennon seisovan Jumalan valtaistuimen ympärillä ja keskellä (Ilm. 4: 6). Kultainen alttari sarvineen sopii kuvaamaan samaa asiaa (neljä sarvea ja neljä olentoa Pyhän ympärillä). 

We can't see the holy God because of sin, and that's why there are different symbols describing God in the Bible. In the fourth chapter of Revelation there is a description of God's throne room, and we can see there four beasts/creatures standing around and in the midst of God's throne (Rev. 4: 6). The golden altar has the same symbolism with it's four horns (four horns and four beasts around the Holy).  

Johannes kuuli äänen tulevan kultaisen alttarin neljästä sarvesta (Ilm. 9: 13), toisin sanoen neljä olentoa Jumalan valtaistuimella antoivat äänensä kuulua (vrt. neljä sinettiä - Ilm. 6: 1 - 8). Koko taivas on ohjelmoitu toimimaan Jumalan kanssa yhteistyössä ihmiskunnan pelastamiseksi. Kultaisen alttarin sarvista annettu kehotus kuului: "Päästä ne neljä enkeliä, jotka ovat sidottuina suuren Eufrat-virran varrella" (Ilm. 9: 14). 

John did hear a voice coming from the four horns of the golden altar (Rev. 9: 13), in other words the four beasts/creatures which are on God's throne gave their voices (compare the four seals - Rev. 6: 1 - 8). The whole heaven is coded to act with God for the salvation of the mankind. The request from the horns of the golden altar sounds: "Loose the four angels which are bound in the great river Euphrates" (Rev. 9: 14). 

Neljä enkeliä Eufratin varrella sopii hyvin yhteen sen kielikuvan kanssa, joka on annettu ns. jahvistisessa luomiskertomuksessa (1. Moos. 2: 4 - 25) neljästä joesta/virrasta/joenhaarasta, jotka lähtivät Edenistä. Joista/virroista yksi on Eufrat, ja kolme muuta jokea ovat Piison, Giihon ja Hiddekel. Eufrat on kuitenkin ainoa meille tuttu nimi maantiedosta. Maantieto ei voi noita kolmea nimiä sisältääkään, sillä kysymyksessä on jahvistinen elementtijärjestelmä, joka on rakennettu useiden neljästä elementistä koostuvien kokonaisuuksien varaan. Siksi myös Ilmestyskirjassa mainitut neljä enkeliä Eufratin varrella sopivat mainiosti tuohon järjestelmään. Eufrat liittyy Baabeliin ja kapinaan Jumalaa vastaan, mikä juuri on oleellista jahvistisessa järjestelmässä. 

Four angels by the river Euphrates fit with the symbolism we can find in the Yahwistic story of creation (Gen. 2: 4 - 25); there were four heads of a river, which went out from Eden (Gen. 2: 4 - 25). Their names were Pison, Gihon, Hiddekel and Euphrates. We know only Euphrates in geography. Those three names are not geographical, because they belong to the Yahwistic elementary system, which has been built upon many entities of four elements. Therefore the four angels of Revelation fit also very well to that system. Euphrates belongs to Babel and the rebellion against God, which is the main thing in the Yahwistic system. 

Enkeleiden vapauttaminen viestii jotakin muutosta jahvistisessa järjestelmässä, joka liittyy Baabelin tornin rakentamiseen ja kaikkeen Jumalan/EHJEH'n vastaiseen ajatteluun ja toimintaan. Ainoa positiivin muutos Jumalan/EHJEH'n kannalta voisi olla tuon jahvistisen järjestelmän saatanallisuuden paljastaminen. Tuon järjestelmän harha on kulkeutunut sukupolvien myötä Kainilta, ensimmäiseltä murhaajalta, meidän päiviimme saakka. 

To loose the angels is a symbol of some change in the Yahwistic system, which is a part of the tower of Babel and every thought and act resisting God/EHYEH. The only positive change on behalf of God/EHYEH could be to reveal the satanic character of the Yahwistic system. The false belief of that system has emanated with the generations from Cain, the first murderer, until our days. 

Apostolinen seurakunta lankesi jo hyvin varhain tekemään Jumalan kuvan (2. Moos. 20: 4 - 6) ja menetti näin "ensimmäisen rakkautensa" (Ilm. 2: 4) = rakkauden ja kuuliaisuuden Jumalaa kohtaan. Perässä on sittemmin mennyt myös "toinen rakkaus" = rakkaus lähimmäisiä kohtaan (Matt. 22: 36 - 40). Suuressa pitkämielisyydessään Jumala on kutsunut lapsiaan takaisin. Vääryyksiä ja rikkomuksia on korjattu asteittain. Kaikkein pisimpään Jumala on sallinut polkea omaa nimeään. Mutta ennen Vapahtajan paluuta tämäkin epäkohta korjataan! 

The Apostolic church fell already very early to make God's image (Ex. 20: 4 - 6), and in this way it lost it's "first love" (Rev. 2: 4) = it's love and obedience to God. Later it lost also the "second love" = it's love to other people (Matthew 22: 36 - 40). God has been patient and tolerant and he has called back his children. Injustices and infractions of God's law has been repaired gradually. God's name has been trampled on until our days. But even this injustice must be repaired before the day of our Redeemer's coming! 

Jahvistinen järjestelmä on ollut kaikkein salakavalin uskonnollinen petos kaikkina aikoina! Kuinka paljon lienee sen uhreja kaiken kaikkiaan! Riittääkö kolmas osa ihmisistä (Ilm. 9: 15)? Ratsuväen joukkojen, hevosten ja ratsastajien kuvauksessa löytyy symboleita ja värejä, jotka löytyvät ns. Elämänpuusta. En tiedä, onko välttämätöntä yrittää ymmärtää jokaista symbolia. Minulle riittää jo tämä tieto. 

The Yahwistic system has been the most subtle religious deceit in every time! How many victims it has done! Is the third part of people enough (Rev. 9: 15)? There are many symbols and colors in the description of the army of the horsemen, horses and riders which can be found in the Tree of Life. I don't know if it's necessary to understand every detail of the symbols. These facts are enough for me.

Jahvistisen synteemin keskiössä on kopio taivaallisista olennoista/serafeista, ja tuo kopio sisältää neljä elementtiä. Nuo elementit muistuttavat Ilmestyskirjan neljännessä luvussa kuvattuja neljää olentoa (Ilm. 4: 6 - 8). Kuvallisesti nuo elementit nähdään yhteen koottuna egyptiläisessä sfinksissä. Egypti, Babel ja Eufrat ovat kaikki synnin ja kapinan vertauskuvia. Jahvistisen systeemin näkeminen taivaallisen palveluksen kopiona on neljän olennon/serafin/enkelin "vapauttamista" (Ilm. 9: 14). Vertausten ja symbolien kieli ei ole helppoa ilman Jumalan apua (Matt. 13: 10 - 17)! 

In the focus of the Yahwistic system there is a copy of the heavenly beasts/creatures/seraphs, and the copy has four elements. Those elements remind the four beasts/creatures described in the fourth chapter of Revelation (Rev. 4: 6 - 8). We can see all those four elements in the Egyptian sphinks. Egypt, Babel and Euphrates are the symbols of sin and rebellion. To see the Yahwistic system as a copy of the heavenly service is to "loose" the four beasts/creatures/seraphs/angels (Rev. 9: 14). The language of metaphors and symbols is not easy without God's advice (Matthew 13: 10 - 17)!



©Kauko Allén 


Tapahtumien ajankohta (luvussa 9) näyttää liittyvän maailna loppuun, sillä "jäljelle jääneet ihmiset"... "eivät tehneet parannusta murhistaan eikä velhouksistaan eikä haureudestaan eikä varkauksistaan" (Ilm. 9: 20, 21). Armonajan päättymisen jälkeen kukaan ei tee enää parannusta.

The date of the events (in the 9th chapter) seems to point to the end of the world, for "the rest of the men"... "repented not"... "of their murders"... "sorceries"... "fornication"... "nor of their thefts" (Rev. 9: 20, 21). After the closing of the time of mercy nobody repents any more. 

Kuudenteen pasunaan liitty myös Johanneksen saama näky enkelistä ja kirjakääröstä (Ilm. 10: 1 - 11). Johanneksen näkemä "väkevä enkeli" (jae 1) on selvästikin sama hahmo, josta hän kertoo jo kirjansa ensimmäisessä ja neljännessä luvussa. "Kasvot niin kuin aurinko" ja "jalat niin kuin tulipatsaat" viittaavat ensimmäiseen lukuun (1: 15, 16) ja "taivaankaari" viittaa neljänteen lukuun (4: 3). Kysymyksessä on jälleen ihmiskunnan Lunastaja. 

John's vision of an angel and a book belongs also to the sixth trumpet (Rev. 10: 1 - 11). A "mighty angel" (verse 1), which John saw, is surely the same character John is telling about in the first and the fourth chapter. The words "his face was as it were the sun" and "his feet as pillars of fire" are pointing to the first chapter (1: 15, 16) and the word "rainbow" to the fourth chapter (4: 3). Again it's question about the Redeemer of the mankind. 

Väkevällä enkelillä/Lunastajallamme on kädessään avattu kirjakäärö. Tuo sama kirjakäärö on esitelty jo 5. luvussa, mutta silloin suljettuna. Kirjakäärön seitsemän sinettiä (Ilm. 5: 1) on avattu historian saatossa sinetti sinetiltä seitsemän ukkosenjylinän (Ilm. 10: 4) eli Jumalan kovaäänisen puheenvuoron saattelemana. Kun kirjakäärön kaikki seitsemän sinettiä on tässä vaiheessa avattu, ollaan saavuttu tuomion hetkeen. 

The mighty angel/our Redeemer has an open book in his hand. We have seen the same book already in the fifth chapter, but it was still closed there. The seven seals of the book (Rev. 5: 1) has been opened during the centuries with the seven thunders (Rev. 10: 4) or with God's loud voices. When all those seven seals have been opened the hour of judgment has come. 

Ihmiskunnan historia on kokonaisuudessaan kirjoitettuna tuohon väkevän enkelin/Lunastajan kädessä olevaan kirjakääröön. Jokaisen ihmisen yksilölliset ratkaisut ja valinnat suhteessa Jumalan heille antamiin kutsuihin ja vetoomuksiin on kirjattu tarkoin tuohon kirjaseen. Noiden muistiinpanojen perusteella tapahtuu tuomiomme. Jumala yksin tietää sisimpämme salaisimmatkin asiat, siksi Johannesta kehoitettiin panemaan "sinetin taakse" kaikki kuulemansa asiat (jae 4). 

The whole history of the mankind has been written into that book, which is in the hand of the mighty angel/our Redeemer. All the intimate solutions and choices of every single person in respect of the calls and appeals God have made with us are written very precisely into that book. On the basis of those texts we'll have our judgment. God is the only one who knows the most secret things of our heart, therefore God gave an advice to John to "seal up" everything he heard (verse 4). 

Tuomion hetki koittaa maailman kansoille, kun aika loppuu hetkenä jolloin "väkevä enkeli"/Lunastajamme julistaa, "ettei enää ole oleva aikaa" (jae 6). Väkevän enkelin kädessä olevan kirjan sisältämä tieto on karvasta luettavaa ja kuultavaa kadotetuille (jae 10), mutta se koskettaa karvaasti myös pelastettuja, sillä jokaisella heistä tulee varmaan olemaan läheisä, ystäviä, omaisia tai tuttavia, joiden ikuisena kohtalona on joutua kadotukseen. Siksi Jumala on varannut pelastetuille ajan, jolloin "profetoidaan" eli tutkitaan/luetaan/puhutaan Jumalan kirjattuja sanoja tuomioiden perusteista kansoja ja yksilöitä kohtaan (jae 11). 

The hour of judgment will come to the nations, when the time ends at the moment when"the mighty angel"/our Redeemer declares "there should be time no longer" (verse 6). The data in the book, which is in the hand of the mighty angel, will be bitter to read for the lost people (verse 10), but it will touch bitterly also the saved people, because every one of them surely have some relatives or friends in the group of the lost people. Therefore God has prepared a time to "prophesy" or to study/to read/to discuss about God's written words about the arguments of the judgment of the nations and the individuals (verse 11). 

Ei kommentteja: